Show simple item record

dc.contributor.authorKraszewski, Krzysztofpl_PL
dc.date.accessioned2022-04-19T06:16:30Z
dc.date.available2022-04-19T06:16:30Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.citationWartości w teorii i praktyce edukacyjnej / redakcja naukowa Irena Adamek, Zofia Szarota, Ewa Żmijewska. - Kraków : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, 2013. - S. [101]-107pl_PL
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11716/11037
dc.description.abstractPrzedmiotem rozważań w niniejszym tekście jest problematyka wartości prezentowanych przez ludzi wychowanych w duchu polskiego dworu. Jest to zagadnienie, które w okresie powojennym nie znajdowało się w spektrum szczególnych zainteresowań teoretyków i praktyków wychowania. Jak pisze Irena Domańska-Kubiak: „Skazano bowiem na zapomnienie i usiłowano wykreślić z tradycji narodowej dorobek klasy społecznej wiodącej w kulturze przez setki lat. Nie prowadzono badań naukowych na temat ziemiaństwa i nie wydawano literatury, która by o nim opowiadała” (2004: 190). W ostatnich latach tematyka ta coraz częściej pojawia się w różnego typu publikacjach. Proces wprowadzania młodego człowieka w świat kultury ziemiańskiej, która miała system wartości przez pokolenia pielęgnowanych i afirmowanych całym życiem, jest dla badacza niezwykle ciekawy w aspekcie poznawczym. Ich urzeczywistnianie i wierność tym wartościom w różnych sytuacjach, zarówno w odniesieniu do indywidualnych losów poszczególnych osób, jak i grupy czy warstwy społecznej jest opisywana w pamiętnikach i literaturze wspomnieniowej. W dobie wszechobecnego relatywizmu i podkreślanego braku autorytetów problematyka ta nabiera szczególnego znaczenia. Badania z tego zakresu odnoszą się do aksjologicznych podstaw wychowania. Zasygnalizowana w tytule problematyka wskazuje na określone miejsce, w którym proces wychowania był realizowany. Miejscem tym był dom rodzinny, kształtujący osobowość i charakter człowieka. Ten dom, z którego perspektywy wymienione będą tylko wybrane zagadnienia wychowawcze, to dwór polski. Chociaż do dnia dzisiejszego zostało ich niewiele „Dwór polski pozostał częścią tej ziemi, częścią naszego o niej myślenia, częścią nas samych, zapisem odziedziczonym z krwią przodków” (Markowski 2006: 11).pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.subjectwychowaniepl_PL
dc.subjectwartościpl_PL
dc.titleWychowanie ku wartościom - o wychowaniu z perspektywy polskiego dworupl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record