dc.description.abstract | Poszukiwaniu odpowiedzi na pytanie: kim powinien być nauczyciel jako człowiek
i profesjonalista, który posiada idealne zestawienie cech osobowych i kompetencji
zawodowych, poświęcono wiele miejsca w rozważaniach na temat pełnienia
roli społecznej. W badaniach pedeutologicznych określeniu struktury idealnych
cech, zakresu kompetencji, układu wyspecjalizowanych czynności i roli społecznej
przypisanej temu zawodowi służy paradygmat pojęciowy, który „nie ma w swym
rdzeniu znaczeniowym udziału jednostki w tworzeniu własnego wizerunku”
(Kwiatkowska 2007: 27). Tymczasem – niezależnie od zmieniających się warunków
kulturowo-społecznych i politycznych – odniesienie do świata wartości, dokonywane
wybory etyczne, sposoby ich uzasadnienia, a także stosunek do samego
siebie jako człowieka są jednym z aspektów kompetencji zawodowych, które nie
podlegają socjalizacji według z góry przyjętych założeń. Ich przejawem są również
samoświadomość oraz poczucie wartości zawodowej (Szempruch 2012: 197). Nauczyciel,
poszukując dróg własnego rozwoju, nie tylko określa powinności, zakres
odpowiedzialności, ale również wyjaśnia normy i wartości, które uznaje za ważne.
Prezentowany tekst dotyczy konieczności ciągłego konfrontowania przez nauczycieli
doświadczeń osobistych, przekonań oraz uznawanych wartości z przyjętym
społecznie wzorem realizowania roli zawodowej. | pl_PL |