Ja powinnościowe w obrazie samego siebie studentów jako przejaw uznawanych przez nich wartości
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Rudkowska, Grażyna
Źródło: Wartości w teorii i praktyce edukacyjnej / redakcja naukowa Irena Adamek, Zofia Szarota, Ewa Żmijewska. - Kraków : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, 2013. - S. [241]-256
Język: pl
Słowa kluczowe:
wartościosobowość
studenci
Data: 2013
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
Kształtowanie się osobowości jest jednym z najbardziej fascynujących zagadnień
w psychologii, w dodatku różnie ujmowanym przez poszczególne orientacje teoretyczne.
Można zaryzykować stwierdzenie, iż właśnie sposób ujmowania osobowości
i jej rozwoju najdobitniej ukazuje wielokoncepcyjność psychologii jako
dyscypliny naukowej. Jednocześnie wspólną cechą wielu orientacji – może poza
podejściem ortodoksyjnie freudowskim, skoncentrowanym na dzieciństwie – jest
traktowanie wieku młodzieńczego jako niezmiernie ważnego okresu kształtowania
się osobowości. Okresu, w którym pojawia się odpowiedzialność za własne
życie, intensyfikuje refleksja nad sobą i światem oraz ustala się system wartości.
Studenci stanowią szczególną grupę osób w wieku młodzieńczym, gdyż nadal są
poddawani procesowi edukacji, która powinna oznaczać nie tylko przekaz i egzekwowanie
wiedzy oraz umiejętności, ale także stymulowanie rozwoju osobistego.
Istotne zatem staje się zbadanie, jakie właściwości osobowości studenci pragną
posiadać, jakie powinności zamierzają realizować, jakie wartości są dla nich ważne.