Szkoła źródłem kreowania obrazu siebie i świata uczniów
View/ Open
Author:
Żądło, Joanna
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Wartości w teorii i praktyce edukacyjnej / redakcja naukowa Irena Adamek, Zofia Szarota, Ewa Żmijewska. - Kraków : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, 2013. - S. [257]-267
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
szkołauczniowie
rozwój dziecka
Date: 2013
Metadata
Show full item recordAbstract
Rozwój dziecka we wszystkich jego aspektach jest nierozerwalnie związany ze środowiskiem,
w jakim przebiega. W okresie późnego dzieciństwa rodzina i szkoła
stanowią najbardziej znaczące dla dziecka środowiska. Zmiany zachodzące w ich
obrębie niewątpliwie wpływają na jego funkcjonowanie i prawidłowy rozwój.
Współcześnie środowisko ujmowane jest z punktu widzenia psychologii
interakcjonistycznej, co wiąże się ze zmianami, jakie zaszły w psychologii jako
nauce na przestrzeni lat. Zmiany te przyczyniły się do tego, iż ujmuje się obecnie
środowisko i człowieka (pojmowanego jako osobę, którą charakteryzuje: podmiotowość,
godność, indywidualność, twórczość) jako system otwarty, złożony ze
wzajemnie oddziaływujących na siebie podsystemów (Kulczycki 2004: 51).