dc.description.abstract | Z badanych definicji nazw wartości wynika, że dzieci najchętniej podejmują próbę
porównania teraźniejszości z przeszłością, stąd w ich wyjaśnieniach tak wiele
odniesień do czasów przeszłych i zaobserwowanych doświadczeń innych ludzi.
Tłumaczenia świadczą również o respektowaniu świata wartości, uwzględnianiu
praw moralnych, pozytywnym nastawieniu do drugiego człowieka oraz potrzebie
działania na rzecz innych.
W sumie ponad połowa dziewięciolatków definiuje nazwy wartości zgodnie
ze znaczeniem słownikowym lub udziela odpowiedzi pozostającej blisko normy
językowej. W około 1/4 wypowiedzi dzieci stworzyły własne definicje, uzewnętrzniając
w nich swój sposób widzenia świata i ujawniając swoją nieporadność
językową. Także w około 1/4 wypowiedzi definiowane nazwy wartości zostały połączone
z innymi nazwami abstrakcyjnymi, czasem synonimicznymi, lecz częściej
z wyrazami z innych pól semantycznych, lub w wyjaśnieniach, zamiast definiowanej
nazwy użyty został wyraz konkretny – podstawowy. Łatwiej jest bowiem
dziewięciolatkom odnieść nazwę wartości do jej podstawy słowotwórczej, zamiast
zbudować jej definicję. W ten sposób zobrazowane jest myślenie dziecka w wieku
dziewięciu lat, gdy poziom jego myślenia pozostaje jeszcze w stadium operacji
konkretnych.
Kształt dziecięcych definicji wskazuje wyraźnie, że potrzebny jest czas nie
tylko dla osiągnięcia właściwego poziomu rozwoju intelektualnego, lecz także
doskonalenia umiejętności językowych dzieci w zakresie precyzyjnego komunikowania
myśli. Z konkluzji tej wynikają także wskazówki dla nauczycieli dbających
o planowy rozwój czynnego słownika uczniów w młodszym wieku szkolnym.
Materiałem do takich zadań dydaktycznych mogą się stać nazwy wartości. | pl_PL |