Różne sposoby definiowania nazw wartości przez dzieci dziewięcioletnie
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Gąsiorek, Krystyna
Źródło: Wartości w teorii i praktyce edukacyjnej / redakcja naukowa Irena Adamek, Zofia Szarota, Ewa Żmijewska. - Kraków : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, 2013. - S. [293]-304
Język: pl
Słowa kluczowe:
wartościdzieci
Data: 2013
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
Z badanych definicji nazw wartości wynika, że dzieci najchętniej podejmują próbę
porównania teraźniejszości z przeszłością, stąd w ich wyjaśnieniach tak wiele
odniesień do czasów przeszłych i zaobserwowanych doświadczeń innych ludzi.
Tłumaczenia świadczą również o respektowaniu świata wartości, uwzględnianiu
praw moralnych, pozytywnym nastawieniu do drugiego człowieka oraz potrzebie
działania na rzecz innych.
W sumie ponad połowa dziewięciolatków definiuje nazwy wartości zgodnie
ze znaczeniem słownikowym lub udziela odpowiedzi pozostającej blisko normy
językowej. W około 1/4 wypowiedzi dzieci stworzyły własne definicje, uzewnętrzniając
w nich swój sposób widzenia świata i ujawniając swoją nieporadność
językową. Także w około 1/4 wypowiedzi definiowane nazwy wartości zostały połączone
z innymi nazwami abstrakcyjnymi, czasem synonimicznymi, lecz częściej
z wyrazami z innych pól semantycznych, lub w wyjaśnieniach, zamiast definiowanej
nazwy użyty został wyraz konkretny – podstawowy. Łatwiej jest bowiem
dziewięciolatkom odnieść nazwę wartości do jej podstawy słowotwórczej, zamiast
zbudować jej definicję. W ten sposób zobrazowane jest myślenie dziecka w wieku
dziewięciu lat, gdy poziom jego myślenia pozostaje jeszcze w stadium operacji
konkretnych.
Kształt dziecięcych definicji wskazuje wyraźnie, że potrzebny jest czas nie
tylko dla osiągnięcia właściwego poziomu rozwoju intelektualnego, lecz także
doskonalenia umiejętności językowych dzieci w zakresie precyzyjnego komunikowania
myśli. Z konkluzji tej wynikają także wskazówki dla nauczycieli dbających
o planowy rozwój czynnego słownika uczniów w młodszym wieku szkolnym.
Materiałem do takich zadań dydaktycznych mogą się stać nazwy wartości.