• polski
    • English
  • English 
    • polski
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Wydział Pedagogiki i Psychologii (WP)
  • Monografie / Rozdziały (WP)
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Wydział Pedagogiki i Psychologii (WP)
  • Monografie / Rozdziały (WP)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Różne sposoby definiowania nazw wartości przez dzieci dziewięcioletnie

Thumbnail
View/Open
Różne sposoby definiowania... (1.285Mb)
Author:
Gąsiorek, Krystyna
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Wartości w teorii i praktyce edukacyjnej / redakcja naukowa Irena Adamek, Zofia Szarota, Ewa Żmijewska. - Kraków : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, 2013. - S. [293]-304
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
wartości
dzieci
Date: 2013
Metadata
Show full item record
Abstract
Z badanych definicji nazw wartości wynika, że dzieci najchętniej podejmują próbę porównania teraźniejszości z przeszłością, stąd w ich wyjaśnieniach tak wiele odniesień do czasów przeszłych i zaobserwowanych doświadczeń innych ludzi. Tłumaczenia świadczą również o respektowaniu świata wartości, uwzględnianiu praw moralnych, pozytywnym nastawieniu do drugiego człowieka oraz potrzebie działania na rzecz innych. W sumie ponad połowa dziewięciolatków definiuje nazwy wartości zgodnie ze znaczeniem słownikowym lub udziela odpowiedzi pozostającej blisko normy językowej. W około 1/4 wypowiedzi dzieci stworzyły własne definicje, uzewnętrzniając w nich swój sposób widzenia świata i ujawniając swoją nieporadność językową. Także w około 1/4 wypowiedzi definiowane nazwy wartości zostały połączone z innymi nazwami abstrakcyjnymi, czasem synonimicznymi, lecz częściej z wyrazami z innych pól semantycznych, lub w wyjaśnieniach, zamiast definiowanej nazwy użyty został wyraz konkretny – podstawowy. Łatwiej jest bowiem dziewięciolatkom odnieść nazwę wartości do jej podstawy słowotwórczej, zamiast zbudować jej definicję. W ten sposób zobrazowane jest myślenie dziecka w wieku dziewięciu lat, gdy poziom jego myślenia pozostaje jeszcze w stadium operacji konkretnych. Kształt dziecięcych definicji wskazuje wyraźnie, że potrzebny jest czas nie tylko dla osiągnięcia właściwego poziomu rozwoju intelektualnego, lecz także doskonalenia umiejętności językowych dzieci w zakresie precyzyjnego komunikowania myśli. Z konkluzji tej wynikają także wskazówki dla nauczycieli dbających o planowy rozwój czynnego słownika uczniów w młodszym wieku szkolnym. Materiałem do takich zadań dydaktycznych mogą się stać nazwy wartości.
URI
http://hdl.handle.net/11716/11048
Collections
  • Monografie / Rozdziały (WP)

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image