Zapobieganie paradoksom rehabilitacyjnym w euforii inkluzji
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Konarska, Joanna
Źródło: Teoria i praktyka oddziaływań profilaktyczno-wspierających rozwój osób z niepełnosprawnością. T 3.1 / pod redakcją Grażyny Guni i Danuty Baraniewicz. - Kraków : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, 2014. - S. [11]-29
Język: pl
Słowa kluczowe:
inkluzjaparadoksy rehabilitacyjne
rehabilitacja
kształcenie
inclusion
rehabilitation paradoxes
rehabilitation
education
Data: 2014
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
Pod wpływem międzynarodowej presji do integracji osób niepełnosprawnych w ostatnich
latach zintensyfikowano interdyscyplinarne działania na rzecz przygotowania społeczeństwa
do przyjęcia osób z niepełnosprawnością. Efektem tych starań jest gotowość szkół do przyjmowania
uczniów niepełnosprawnych, jednak nie zawsze pokrywa się to ze świadomością
konsekwencji inkluzyjnego kształcenia i odpowiedzialnym przygotowaniem pedagogów, programów
nauczania i samych szkół. Nie wiadomo także, do jakiego stopnia mamy prawo
ingerować w osobowość człowieka rehabilitowanego w imię inkluzji. Euforia towarzysząca
inkluzji sprzyja popełnianiu błędów, a ich wskazanie powinno skłonić do refleksji i zapobiegania
paradoksalnym działaniom. In view of the international pressure for integration of disabled people, there appeared in
recent years intensified interdisciplinary actions to prepare the society to accept persons
with disabilities. The result of these efforts is the willingness of schools to accept students
with disabilities. However, it may not necessarily reflect an awareness of the consequences
of inclusive education and proper preparation of teachers, curricula and schools themselves.
A question also appears as to what extent we have the right to interfere in the personality
of a rehabilitated person in the name of inclusion. The euphoria accompanying inclusion
favours making mistakes, and their indication should lead to reflection and prevention of
paradoxical actions.