Kapliczka, obiekt konfrontacji z metafizycznością
View/ Open
Author:
Niewdana, Jakub
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-advisor:
Bujnowski, Jan
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
kapliczkarzeźba
instalacja
krajobraz
sztuka
wayside shrine
sculpture
instalation
art
landscape
Date: 2022-05-27
Metadata
Show full item recordDescription:
Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Sztuki. Rozprawa doktorska - promotor: prof. Jan Bujnowski.Abstract
W swoich pracach zawsze starałem się nawiązywać do metafizyki.
Poszukiwałem “czegoś więcej” co jest ponad otaczającym nas światem
fizycznym. W wyniku swoich przemyśleń podczas poszukiwania tematu na
swoją pracę doktorską, zaintrygowały mnie obiekty kultu religijnego jakim są
kapliczki.
W Opisie swojej pracy doktorskiej poruszam problematykę formy jaką
reprezentują z sobą te obiekty. Prezentuję genezę pojawienia się nich w naszej
kulturze. Omawiam rodzaje oraz typy.
Na bazie eseju Rosalind Kraus pod tytułem “Rzeźba w poszerzonym
polu” doszukuję się cech podobieństwa kapliczek do dzieł sztuki współczesnej.
Szukam tych podobieństw, które na przestrzeni wieków nie uległy zmianom
oraz są wciąż aktualne, a kapliczki dają nowe możliwości kreacji, i są
niewyczerpanym źródłem inspiracji.
Duchowość w sztuce jest szczególnie ważna. Bez niej nie postępowałby
rozwój sztuki jako takiej. Sztuka jest nierozerwalnym elementem naszego życia,
świadczy o tym, jacy my jesteśmy jako ludzie. Otacza nas. A na przykładzie
kapliczek możemy zaobserwować w jak intymnych, tragicznych i radosnych
chwilach wiążemy dzieło sztuki z naszym życiem.
W swoich przemyśleniach artystycznych i teoretycznych traktuję
kapliczkę jako pełnoprawne dzieło sztuki współczesnej. W jej wszystkich
cechach dopatruję się myślenia o formie, idei, które współcześnie nie
tracą na wartości.
Przy pracy nad dziełem doktorskim starałem się odejść od tradycyjnych
opatrzony wzorów formalnych licząc na to że widzowie sami zaczną odkrywać
zakodowane w moich pracach symboliczne treści religijne. In my works I have always tried to refer to metaphysics. I was looking for
"something more" that is beyond the surrounding physical world. As a result of
my reflections while searching for a topic for my doctoral dissertation, I became
intrigued by objects of religious worship such as wayside shrines.
In the description of my dissertation I address the issue of the form that
these objects represent. I present the genesis of their appearance in our
culture. I discuss the types and kinds.
On the basis of Rosalind Kraus's essay entitled "Sculpture in the
Expanded Field" I search for similarities between shrines and works of
contemporary art.
I am looking for those similarities that have not changed over the centuries and
are still valid, and that shrines offer new possibilities for creation and are an
inexhaustible source of inspiration.
Spirituality in art is particularly important. Without it, the development of art as
such would not progress. Art is an inseparable element of our lives, it testifies to
who we are as people. It surrounds us. And on the example of shrines we can
observe how in intimate, tragic and joyful moments we connect a work of art
with our lives.
In my artistic and theoretical reflections I treat a shrine as a fully-fledged work of
contemporary art. In all its features I find thinking about form, ideas that do not
lose their value nowadays.
While working on my thesis, I tried to depart from the traditional formal patterns,
counting on the viewers themselves to discover the symbolic religious content
coded in my works.