Pamięć i rutynizacja jako czynniki warunkujące nabywanie języka w normie i w oligofazji – ujęcie psycho- i neurolingwistyczne
View/ Open
Author:
Mietz, Kinga
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-advisor:
Michalik, Mirosław
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
pamięćrutynizacja
nabywanie języka
oligofazja
memory
routinisation
language acquisition
oligophasia
Date: 2022-06-23
Metadata
Show full item recordDescription:
Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Nauk Humanistycznych. Praca doktorska napisana pod kierunkiem prof. dra hab. Mirosława Michalika.Abstract
Przedmiotem przeprowadzonych badań uczyniono procesy pamięci i rutynizacji, ujmowane jako czynniki warunkujące
nabywanie języka, u dzieci w normie rozwojowej oraz u ich rówieśników dotkniętych oligofazją o podłożu
niepełnosprawności intelektualnej w stopniu lekkim. Ich nadrzędny cel stanowiło wykrycie szybkości i skuteczności
uczenia się przez powtarzanie w zależności od rodzaju przyswajanego materiału językowego oraz wieku, płci i stopnia
rozwoju intelektualnego badanych.
Pierwszy rozdział pracy poświęcono nabywaniu języka w dyskursie zaburzonym na tle najważniejszych modeli
ontolingwistycznych. Drugi rozdział traktuje o oligofazji. W rozdziale trzecim omówiono zagadnienia dotyczące
pamięci i jej związków z językiem. Przedmiot rozdziału czwartego stanowi natomiast rutynizacja i jej rola w
nabywaniu języka ojczystego, nauce języka obcego i programowaniu języka w toku terapii logopedycznej. Rozdział
piąty poświęcono metodologii badań. Rozdział szósty to z kolei rozdział badawczy. Zawarto w nim wyniki badań
własnych w postaci krzywych uczenia się oraz ich ilościową i jakościową analizę, dokonaną za pomocą wybranych
narzędzi statystycznych. Płynące z przeprowadzonych badań wnioski, w tym również wnioski o charakterze
aplikacyjnym, zamieszczono w Podsumowaniu. The subject of the conducted research was the processes of memory and routinization, which in the present doctoral
thesis have been perceived as the factors conditioning language acquisition at children in the developmental norm
and their peers with oligophasia based on mild intellectual disability. Its superior aim was to determine the speed
and effectiveness of learning through repetition depending on the kind of acquired linguistic material, age, sex
and the level of the subjects’ intellectual development.
The first chapter of this dissertation has been devoted to the language acquisition in the disfunctional discourse
against the most important ontolinguistic models. The second chapter deals with oligophasia. In the third chapter
issues concerning memory and its links with the language have been discussed. Routinization and its role in the
native language acquisition, second language learning and language programming over the course of speech therapy
constitute the fourth chapter. The fifth part has been devoted to the research methodology. The sixth one is the
research chapter. The results of my own research in the shape of learning curves and their quantity and quality
analysis conducted with selected statistical tools have been included in this chapter. Conclusions drawn from the
research as well as application conclusions have been presented in the summary.