• polski
    • English
  • English 
    • polski
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Rozprawy Doktorskie
  • Rozprawy doktorskie (2015- ) - dostęp ograniczony
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Rozprawy Doktorskie
  • Rozprawy doktorskie (2015- ) - dostęp ograniczony
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kreowanie świata w rosyjskojęzycznych tekstach prasowych o konflikcie w Donbasie (na materiale gazet rosyjskich i ukraińskich)

Thumbnail
View/Open
rozprawa doktorska (2.925Mb)
Author:
Jankowicz, Michał
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-advisor:
Ostrowski, Bogumił
Warchołek, Mirosław
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
prasa
perswazja
kreowanie świata
konflikt
press
persuasion
creating world
conflict
Date: 2022-07-05
Metadata
Show full item record
Description:
Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Nauk Humanistycznych. Praca doktorska napisana pod kierunkiem dr hab. prof. UP Bogumiła Ostrowskiego, promotor pomocniczy: dr Mirosław Warchołek.
Abstract
Praca poświęcona jest sposobom opisu w rosyjskojęzycznej prasie konfliktu toczącego się od 2014 roku w Donbasie. Badanie obejmuje teksty prasowe stanowiące ważny element tzw. wojny informacyjnej rozumianej, jako oddziaływanie na masową świadomość w przestrzeni medialnej. W analizie przekazów publikowanych w latach 2014–2021 w rosyjskich gazetach Rossijskaja gazieta, Izwiestija, Komsomolskaja prawda, Moskowskij komsomolec, Kommiersant, Nowaja gazieta szczególną uwagę zwrócono na początkową fazę konfliktu, w której to kształtował się leksykon służący do jego opisu. W części porównawczej poświęconej pojęciom kluczowym dodatkowo uwzględnione zostały teksty pochodzące z ukraińskich dzienników Fakty i Deń. Punkt wyjścia dla przeprowadzonych badań stanowiła nowomowa rosyjskich władz wywierająca silny wpływ na komunikaty ukazujące się w mediach o orientacji propaństwowej. W opracowaniu wyekscerpowano najważniejsze środki językowe wykorzystywane w celach perswazyjnych i manipulacyjnych w rosyjskiej prasie przy naświetlaniu tematyki konfliktu w Donbasie.
 
The thesis is devoted to the ways of describing the conflict taking place since 2014 in Donbas in the Russian- language press. The study covers texts that constitute an important element of the so-called information warfare understood as influencing mass consciousness in the media space. In the analysis of the press releases published between 2014 and 2021 in Russian newspapers Rossiyskaya gazieta, Izvestiya, Komsomolskaya pravda, Moskovskiy komsomolets, Kommiersant, Novaya gazieta, particular attention was paid to the initial phase of the conflict, when the lexicon used in its description was formed. The comparative part devoted to key concepts also includes texts from the Ukrainian daily papers Fakty and Den’. The starting point of the study was the newspeak of the Russian authorities, which strongly influences the releases of pro-state media. The study excerpts the most important linguistic means used for persuasive and manipulative purposes in the Russian press when highlighting the conflict in Donbas.
 
URI
http://hdl.handle.net/11716/11195
Collections
  • Rozprawy doktorskie (2015- ) - dostęp ograniczony
  • Rozprawy doktorskie (WF)

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image