dc.contributor.author | Madalińska-Michalak, Joanna | pl_PL |
dc.date.accessioned | 2022-07-19T07:53:27Z | |
dc.date.available | 2022-07-19T07:53:27Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.citation | Labor et Educatio. 2021, nr 9, s. [83]-101 | pl_PL |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11716/11207 | |
dc.description.abstract | This paper analyses the successful school principals’ leadership practices in
supporting school and teachers’ resilience in the context of the COVID-19 pandemic.
The research reported in this paper asks the question: what are the successful leaders’
main ways of supporting resilience in schools and teachers in Poland for maximising the
possible positive outcomes of remote education in times of the COVID-19 pandemic?
Drawing on five case studies, the paper shows seven core successful school leadership
practices – sustaining education service delivery and innovations; planning in a context
of uncertainty and responding to changes in national policy; re-framing and extending
“Health & Safety” policies based on health and education data; leadership across the
school; provision of an inclusive curriculum; inclusive partnership with children’s
families; and teachers’ motivation, commitment and professional development. The
paper concludes with implications for further research and with questions on school
principals’ role in building back more resilient education systems. | en_EN |
dc.description.abstract | W artykule podjęto problematykę skutecznych praktyk przywódczych
dyrektorów szkół w zakresie wspierania zdolności adaptacji szkół i nauczycieli
w czasie pandemii COVID-19. Prezentowane analizy skupiają się wokół odpowiedzi
na podstawowe pytanie badawcze: jakie są główne sposoby działania skutecznych liderów
na rzecz wspierania adaptacji szkół i nauczycieli w Polsce do nowych warunków
w celu maksymalizacji możliwych pozytywnych rezultatów zdalnej edukacji w czasach
pandemii COVID-19? W badaniach wykorzystano metodę studium przypadku.
Odwołując się do pięciu studiów przypadków, przedstawiono siedem podstawowych
praktyk skutecznego przywództwa w szkołach: podtrzymywanie świadczenia usług
edukacyjnych i wprowadzanie innowacji; planowanie w kontekście niepewności
i reagowanie na zmiany w polityce krajowej; przeformułowanie i rozszerzenie polityki
bezpieczeństwa i higieny pracy w oparciu o dane dotyczące zdrowia i edukacji;
przywództwo w całej szkole; zapewnienie integracyjnego programu nauczania; inkluzywne
integracyjne partnerstwo z rodzinami dzieci oraz motywację, zaangażowanie
i rozwój zawodowy nauczycieli. W artykule zaprezentowano implikacje dla dalszych
badań oraz pytania dotyczące roli dyrektorów szkół w budowaniu bardziej odpornych
systemów edukacyjnych. | pl_PL |
dc.language.iso | en | pl_PL |
dc.subject | educational leadership | en_EN |
dc.subject | successful school leadership | en_EN |
dc.subject | leadership practices in nurturing resilience | en_EN |
dc.subject | education and school leading during the COVID-19 pandemic | en_EN |
dc.subject | school principals | en_EN |
dc.subject | education in Poland | en_EN |
dc.subject | przywództwo edukacyjne | pl_PL |
dc.subject | skuteczne przywództwo w szkole | pl_PL |
dc.subject | praktyki przywódcze w pielęgnowaniu adaptacyjności szkół i nauczycieli | pl_PL |
dc.subject | edukacja i przewodzenie szkołom w czasie pandemii COVID-19, | pl_PL |
dc.subject | dyrektorzy szkół | pl_PL |
dc.subject | edukacja w Polsce | pl_PL |
dc.title | Successful School Leadership in Times of COVID-19 Pandemic: Fostering Resilience in Teachers and Schools in Poland | en_EN |
dc.title.alternative | Skuteczne przywództwo w szkole w czasie pandemii COVID-19: Wspieranie adaptacyjności nauczycieli i szkół w Polsce | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |