Schemat myślowy szeregowo-kolumnowego układu figur u dzieci w wieku od 6 do 9 lat
Author:
Rożek, Bożena
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-advisor:
Turnau, Stefan
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
szeregowo kolumnowy układ figur (SKUF)szereg
kolumna
pokratkowany prostokąt
row-column arrangement of figures (RCAF)
row
column
squared rectangle
Date: 1999
Metadata
Show full item recordDescription:
Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej. Promotor prof. dr hab. Stefan Turnau.Abstract
Dysertacja związana jest z pewnego typu układem figur na płaszczyźnie, który nazywam szeregowo-kolumnowym układem figur (SKUF). SKUF obejmuje układy powstałe przez regularne rozmieszczenie w postaci szeregów i kolumn dowolnych elementów, niekoniecznie jednakowych i przylegających do siebie. Pojęcie to dotyczy także układów ukośnych, gdzie szeregi i kolumny nie przecinają się pod kątem prostym.
Pomysł prezentowanej tutaj pracy badawczej zrodził się z badań australijskich Lynne Outhred przedstawianych w 1992r w Qebecu na ICME-7. Dotyczyły one postrzegania przez dzieci pokratkowanego prostokąta (prostokąta wyłożonego jednostkowymi kwadratami). Moje badania objęły 388-osobową grupę dzieci w wieku od 6 do 9 lat. Uczniowie w trakcie badań konstruowali różne układy SKUF z przygotowanych elementów, a następnie przedstawiali je na rysunku.
Wyniki badań pokazują, że na początku nauki szkolnej dzieci nie mają jeszcze dobrze ukształtowanych struktur, które są potrzebne do rozumienia pewnych pojęć matematycznych. The dissertation concerned to some special arrangement of figures, which J called row-column arrangement of figures (RCAF). RCAF includes the arrangements made by regular distribution of any elements in rows and columns. These elements don’t have to be the same and adjoining. This idea refers also to diagonal arrangements, where the columns and the rows don’t intersect at the right angle.
The idea of the research came from Australian researches by Lynne Outhered, which was focused on squared rectangle (rectangle divided into unit squares). They were presented in 1992 in Quebec at ICME-7.
My researches included the group of 388 children aged six to nine. During the research the students were constructing various arrangements RCAF from prepared elements, and next they showed them in the drawing.
Results of my researches show that at the beginning of learning mathematics at school, children don't have well
formed structures yet, which are necessary to understand some mathematical ideas.