• polski
    • English
  • English 
    • polski
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Rozprawy Doktorskie
  • Rozprawy doktorskie (2015- ) - dostęp ograniczony
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Rozprawy Doktorskie
  • Rozprawy doktorskie (2015- ) - dostęp ograniczony
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Gorsze dzieci

Thumbnail
View/Open
rozprawa doktorska (8.364Mb)
projekt doktorski (266.1Mb)
Bestiariusz (16.49Mb)
Głowa do góry (595.6Kb)
Author:
Rafalski, Mateusz
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-advisor:
Cader-Pawłowska, Halina
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
brzydota
kunstkamera
sztuki piękne
poezja murów
ugliness
kunstkamera
fine arts
wall poetry
Date: 2023-02-17
Metadata
Show full item record
Description:
Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Sztuki. Rozprawa doktorska - promotor: prof. dr hab. Halina Cader-Pawłowska.
Abstract
W rozprawie doktorskiej pod tytułem Gorsze dzieci odwołuję się do osobistych doświadczeń z materią dyskusyjną estetycznie, którą można uznać po prostu za brzydką. W pierwszej części tekstu przedstawiam działania twórcze, poprzedzające otwarcie przewodu doktorskiego, mające bezpośredni wpływ na moją postawę artystyczną. Następnie przyglądam się pojęciu brzydoty i podkreślając jej relatywność, szkicowo opisuję ewolucję jej postrzegania. Zdając sobie sprawę z rozległości tego zagadnienia, w następnych rozdziałach ogniskuję uwagę na tym, co w brzydocie ujmuje mnie i prowokuje do twórczego działania. Wskazuję na jej wdzięk, humor oraz brak zadęcia, objawiające się w artefaktach istniejących w przestrzeni publicznej, poczynając od poezji murów, przez amatorską twórczość działkowiczów, aż po oferującą bogaty asortyment inspiracji przestrzeń internetową. Wszystkie opisane zostały w rozdziałach: Całe miasto o tym mówi – dialogi na murach, uliczne potyczki na słowa i obrazy, Inspiracje prowincjonalne – zrób to sam, Kunstkamera, Podaj dalej. Ponadto przybliżam w nich najważniejsze założenia artystycznej części projektu doktorskiego. Moje działania twórcze sprowadzają się do balansowania na granicy pomiędzy pięknem a brzydotą i próbie wywołania u odbiorcy ambiwalentnej reakcji, której sens zawierałby się w przytoczonej wypowiedzi Roberta Makłowicza to zbyt ładne, bym chciał to mieć.
 
In the Worse Children doctoral dissertation, I refer to my personal experience with aesthetically debatable matter, which could simply be considered ugly. In the first part of the thesis, I present creative activities preceding dissertation procedure which immediately influenced my artistic attitude. Then, I examine the notion of ugliness and outline evolution of its perception emphasizing relativity of the notion. Being aware of its vastness, in following chapters, I focus my attention on what really puts me in ugliness and provokes creative activities. I point out its grace, humor, and lack of spectacle which is manifested in public space artifacts, starting with concrete wall poetry, through amateur work of allotment garden owners, to web space offering wide range of inspiration. All of those are described in chapters: Whole city is talking about it - dialogs on walls, a street skirmish of words and pictures, Provincial inspiration - do it yourself, Kunstkamera, Pay it forward. Additionally, I describe crucial objectives of the artistic part of the doctoral project. My creative activities boil down to balancing on the edge between beauty and ugliness, while attempting to invoke an ambivalent reaction of the viewer of art, which meaning could lie within Robert Makłowicz's quote it's too beautiful, for me to want it to have.
 
URI
http://hdl.handle.net/11716/11685
Collections
  • Rozprawy doktorskie (2015- ) - dostęp ograniczony
  • Rozprawy doktorskie (WSz)

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Pedagogicznego została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Pedagogicznego została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image