Świetlica socjoterapeutyczna w środowisku wielkomiejskim jako miejsce przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu dzieci i młodzieży. Przykład Warszawy
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Nyckowski, Adam
Promotor:
Grewiński, Mirosław
Zdebska, Ewelina
Język: pl
Słowa kluczowe:
świetlicasocjoterapia
inkluzja społeczna
proces grupowy
relacja
sociotherapeutic club
sociotherapy
social inclusion
group process
relation
Data: 2023-04-24
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Pedagogiki i Psychologii. Praca pisana pod kierunkiem: Prof. nadzw. dr hab. Mirosława Grewińskiego – promotor; Dr Eweliny Zdebskiej – promotor pomocniczy.Streszczenie
Praca jest prezentacją świetlicy socjoterapeutycznej jako praktyki społecznej ukierunkowanej na przeciwdziałanie
wykluczeniu społecznemu dzieci i młodzieży w środowisku wielkomiejskim, na przykładzie Warszawy. Zaprezentowany
podmiot to placówka wsparcia dziennego, w której socjoterapia stanowi metodyczną podstawę i determinuje kierunki
pracy korekcyjnej. Świetlica ma do wypełnienia misję pedagogiczną, aby stać się dla swoich wychowanków miejscem
formacyjnym, umożliwiającym i jednocześnie determinującym ich rozwój moralny, społeczny, intelektualny, estetyczny
i fizyczny. W pracy skoncentrowano się także na pokazaniu szerszego kontekstu, tj. funkcjonowaniu placówki jako
elementu systemu polityki społecznej. W pracy omówiono wybrane koncepcje teoretyczne z zakresu pedagogiki,
psychologii, pracy socjalnej, ustrukturyzowane w sposób odzwierciedlający sekwencję następstw dokonujących się w
życiu wychowanków: środowisko życia w społeczności zmarginalizowanej jako punkt wyjściowy – socjoterapia (i
świetlica socjoterapeutyczna) jako metoda pracy korekcyjnej – relacja jako fundament pracy pedagogicznej w
świetlicy. W pracy zaprezentowano także empiryczne badania własne oraz autorski Model świetlicy socjoterapeutycznej
JA – TY – MY. Praca zawiera pięć rozdziałów (oraz wprowadzenie, zakończenie, bibliografię i załączniki). The dissertation presents a social therapy club as a social practice aimed at counteracting the social exclusion of
children and adolescents in the metropolitan environment, based on the example of Warsaw. The presented entity is a
day support facility in which sociotherapy constitutes a methodical basis and determines the directions of
corrective work. The sociotherapeutic daily club has a pedagogical mission to fulfill, to become a place of
formation for its pupils, enabling and at the same time determining their moral, social, intellectual, aesthetic
and physical development. The dissertation also focuses on showing a broader context, the functioning of the
facility as an element of the social policy system. The work discusses selected theoretical concepts in the field
of pedagogy, psychology, social work, structured in a way that reflects the sequence of consequences occurring in
the lives of pupils: the living environment in a marginalized community as a starting point - sociotherapy (and a
sociotherapeutic daily club) as a method of corrective work - relationship as a foundation teaching work in a club.
The work also presents empirical own research and the author's Model of the sociotherapeutic club I - YOU - WE. The
work contains five chapters (and the introduction, ending, bibliography and attachments).