Filmowe przedstawienia otyłości – od krytyki do emancypacji
View/
Author:
Dąbrowska, Dorota
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 311, Studia de Cultura 12 (4) (2020), s. [70]-82
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
otyłośćfilm fabularny
film dokumentalny
społeczne zaangażowanie
obesity
feature film
documentary film
social involvement
Date: 2020
Metadata
Show full item recordAbstract
Artykuł skoncentrowany jest na sposobach kształtowania społecznej świadomości dotyczącej problematyki otyłości 
przez media filmowe. Autorka  podejmuje próbę refleksji  nad zróżnicowanymi możliwościami oddziaływania w obrębie 
dwóch konwencji narracyjnych – fabularnej i dokumentalnej. Cel tekstu stanowi  pokazanie zróżnicowanych sposobów 
ukazywania  otyłości w filmie. Zawarta  w szkicu panorama kładzie nacisk na następujące perspektywy: otyłość jako 
wyraz braku umiejętności zatroszczenia się o własne  zdrowie,  otyłość jako narzędzie społecznej stygmatyzacji, 
otyłość jako czynnik determinujący doświadczenie społeczne. Przedmiotem przeprowadzonej analizy są trzy filmy: 
Super Size MeMorgana Spurlocka, Grubasy Daniela Sancheza Arévalo i Raj: nadzieja Ulricha Seidla. The paper focuses on the ways of shaping social awareness concerning the problem  of obesity through film media. 
The author analyses  different  options of interacting within two narrative trends – a feature film and a 
documentary. The purpose  of the text is to show varied ways of showing  obesity in film. The presentation included 
 in the paper focuses on the following perspectives: obesity as a sign of disability to care about one’s own 
health,  obesity as a tool of social stigma, obesity as a factor determining social experience. The subject of 
analysis are three films: Super Size Meby Morgan Spurlock, Gordos by Daniel Sánchez  Arévalo and Paradise: Hope by 
Ulrich Seidl. 

