Makietowanie rzeczywistości
Autor:
Żądło, Adam
Promotor:
Wywiórski, Sebastian
Język: pl
Słowa kluczowe:
VRMixed reality
intermedia
3D
Fotogrametria
VR
Mixed reality
intermedia
3D
Photogrammetry
Data: 2023-05-30
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Sztuki. Rozprawa doktorska - promotor: dr hab. Sebastian Wywiórski.Streszczenie
Rozprawa doktorska zatytułowana „Makietowanie rzeczywistości” dotyczy instalacji intermedialnej, na którą składają 
się obiekty w przestrzeni fizycznej oraz w wirtualnej rzeczywistości (AR), wykorzystujące technologię 
rzeczywistości mieszanej (MR). Instalacja zespala kolejne warstwy rzeczywistości - od świata fizycznego aż po 
cyfrowy. Powłoki prezentowanych obiektów przenikają się, operują na deficycie realności, stając się wyzwaniem dla 
zmysłów - szczególnie wzroku i dotyku. Instalacja jest narzędziem do testowania rzeczywistości cyfrowej poprzez 
próbę znalezienia odpowiedzi na pytanie o to, w jakim stopniu możemy wierzyć własnym zmysłom, stojąc na progu 
Metaversum. Tworząc instalację chciałem sprawdzić jak technologia i postępująca cyfryzacja wpływają na naszą 
gatunkową umiejętność identyfikowania elementów i osadzania ich w danej rzeczywistości. Finalna instalacja jest 
narzędziem dzięki któremu widz może sprawdzić w jakim stopniu aktualna staje się postawiona ponad 20 lat temu 
diagnoza W. Welsha:
“Niszczy nas to, co sprawia nam przyjemność. Technologizacja tak bardzo zmieniła rzeczywistość (niegdysiejszą 
„naturę”), że nasze stosunkowo leniwe, naturalnie konserwatywne (czyli znające się na istniejącej w coraz mniejszym 
stopniu rzeczywistości) zmysły są nie tylko nierzetelne, ale kontrproduktywne, stały się agentami fałszu.” The dissertation entitled “Reality Mock-ups” is an art installation consisting of objects in physical space and 
virtual reality (VR and AR), using Mixed Reality (MR) technology. The purpose of the installation is to merge 
layers of reality, from the physical to the digital world. The shells of the presented objects intermingle, operate 
on the deficyt or lack of reality and send contradictory signals to the senses. The installation is a tool for 
testing digital reality. Building it I wanted to find an answer to the question how much can we believe our senses, 
standing on the verge of the Metaverse. Creating the installation, I also wanted to test how technology and 
progress in digitalization affect our perception of reality and to what extent W. Welsh’s diagnosis, that were made 
over 20 years ago, holds:
„We are destroyed by what makes us happy. Technologisation has changed our reality so much that our relatively 
lazy, naturally conservative senses are not only unreliable but even counter-productive, they have become agents of 
falsehood.” 

