Makietowanie rzeczywistości
Author:
Żądło, Adam
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-advisor:
Wywiórski, Sebastian
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
VRMixed reality
intermedia
3D
Fotogrametria
VR
Mixed reality
intermedia
3D
Photogrammetry
Date: 2023-05-30
Metadata
Show full item recordDescription:
Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Sztuki. Rozprawa doktorska - promotor: dr hab. Sebastian Wywiórski.Abstract
Rozprawa doktorska zatytułowana „Makietowanie rzeczywistości” dotyczy instalacji intermedialnej, na którą składają
się obiekty w przestrzeni fizycznej oraz w wirtualnej rzeczywistości (AR), wykorzystujące technologię
rzeczywistości mieszanej (MR). Instalacja zespala kolejne warstwy rzeczywistości - od świata fizycznego aż po
cyfrowy. Powłoki prezentowanych obiektów przenikają się, operują na deficycie realności, stając się wyzwaniem dla
zmysłów - szczególnie wzroku i dotyku. Instalacja jest narzędziem do testowania rzeczywistości cyfrowej poprzez
próbę znalezienia odpowiedzi na pytanie o to, w jakim stopniu możemy wierzyć własnym zmysłom, stojąc na progu
Metaversum. Tworząc instalację chciałem sprawdzić jak technologia i postępująca cyfryzacja wpływają na naszą
gatunkową umiejętność identyfikowania elementów i osadzania ich w danej rzeczywistości. Finalna instalacja jest
narzędziem dzięki któremu widz może sprawdzić w jakim stopniu aktualna staje się postawiona ponad 20 lat temu
diagnoza W. Welsha:
“Niszczy nas to, co sprawia nam przyjemność. Technologizacja tak bardzo zmieniła rzeczywistość (niegdysiejszą
„naturę”), że nasze stosunkowo leniwe, naturalnie konserwatywne (czyli znające się na istniejącej w coraz mniejszym
stopniu rzeczywistości) zmysły są nie tylko nierzetelne, ale kontrproduktywne, stały się agentami fałszu.” The dissertation entitled “Reality Mock-ups” is an art installation consisting of objects in physical space and
virtual reality (VR and AR), using Mixed Reality (MR) technology. The purpose of the installation is to merge
layers of reality, from the physical to the digital world. The shells of the presented objects intermingle, operate
on the deficyt or lack of reality and send contradictory signals to the senses. The installation is a tool for
testing digital reality. Building it I wanted to find an answer to the question how much can we believe our senses,
standing on the verge of the Metaverse. Creating the installation, I also wanted to test how technology and
progress in digitalization affect our perception of reality and to what extent W. Welsh’s diagnosis, that were made
over 20 years ago, holds:
„We are destroyed by what makes us happy. Technologisation has changed our reality so much that our relatively
lazy, naturally conservative senses are not only unreliable but even counter-productive, they have become agents of
falsehood.”