Kompetencja składniowa dzieci w czwartym roku życia
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Starzyńska, Agnieszka
Promotor:
Korendo, Marta
Język: pl
Słowa kluczowe:
kompetencja składniowaprogramowanie języka
akwizycja języka
lateralizacja
różnice międzypłciowe w akwizycji języka
syntactic competence
language programming
language acquisition
lateralization
gender differences in language development and acquisition
Data: 2023-06-19
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Nauk Humanistycznych. Instytut Filologii Polskiej. Rozprawa doktorska napisana pod kierunkiem dr hab. prof. UP Marty Korendo.Streszczenie
Rozprawa poświęcona jest kompetencji składniowej dzieci w czwartym roku życia. Temat ten nie został dotąd
szczegółowo zbadany, ponieważ ta grupa wiekowa jest często wykluczana z badań. Z punktu widzenia logopedii
konieczne jest ustalenie normy składniowej dziecka trzyletniego. Jest ona bowiem kluczowa jako punkt odniesienia
dla pracy logopedycznej z dziećmi posiadającymi zaburzenia komunikacji językowej, bowiem programowanie języka w
terapii musi uwzględniać te schematy wypowiedzeń, które są nabywane przez dzieci w normie.
Pierwsza część niniejszej pracy ma charakter wprowadzający. W rozdziale pierwszym podejmowane są rozważania na
temat mowy w ujęciu neurobiologicznym, językoznawczym i rozwojowym. Rozdział drugi poświęcony jest składni zdań w
języku polskim, różnicom między składnią języka pisanego i mówionego, cechom składni mowy dziecka oraz
neurosyntaktyce. Te rozważania stanowią punkt wyjścia dla omawianej problematyki.
Część druga, analityczna dotyczy kompetencji składniowej trzylatków. Zebrano materiał językowy od
sześćdziesięciorga dwojga dzieci. Założenia metodologiczne, przebieg i organizacja badania zostały opisane w
rozdziale pierwszym. W drugim przedstawiono szczegółowe dane z badań lateralizacji grupy badawczej. Rozdział trzeci
został poświęcony na zaprezentowanie wyników uogólnionych. W rozdziale czwartym określono normę składniową dla
dzieci w czwartym roku życia oraz opisano relacje pomiędzy podsystemem składniowym badanych, a ich lateralizacją i
płcią.
W zakończeniu w formie syntetycznej zaprezentowano wyniki badań wskazując jednocześnie kolejne cele badawcze.
Przedstawiono także wnioski i wskazówki dotyczące programowania języka dzieci z zakłóceniami budowania podsystemu
składniowego. The dissertation concerns the syntactic competence of children in the fourth year of life. This topic has not been
studied in detail so far because this age group is often excluded from research. From the point of view of speech
therapy it is necessary to establish the syntactic norm of a three-year-old child. It is a key point of reference
for speech therapy work with children with linguistic communication disorders because language programming in
therapy must take into account the patterns of utterance that are acquired by children who are in the syntactic
norm.
The first part of this work is introductory. The first chapter discusses speech in neurobiological, linguistic and
developmental aspects. The second chapter analyzes the syntax of sentences in Polish, differences between the
syntax of written and spoken language, syntactic features of children's speech and neurosyntactics. These
considerations constitute the starting point for the discussed issue.
The second analytical part concerns the syntactic competence of three-year-old children. The linguistic material
was collected from sixty two kindergarten children. Methodological assumptions, conduct and organisation of the
study have been described in detail in the first chapter. The second chapter analyses in detail lateralization data
from the research group, the third chapter discusses general results. The fourth chapter defines the syntactic
norm of children aged four and describes the relationship between the syntactic subsystem of the children studied
and their lateralization and gender.
In the conclusion, the author indicates further research objectives together with summarizing the results of the
research in a concise form. Conclusions and guidelines for language programming of children with diffrculties in
building the syntactic subsystem are also presented.