Show simple item record

dc.contributor.editorKosek, Jakubpl
dc.contributor.editorStoch, Magdalenapl
dc.date.accessioned2023-07-05T06:30:50Z
dc.date.available2023-07-05T06:30:50Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.issn2083-7275
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11716/12215
dc.description.abstractOddajemy do rąk Czytelników i Czytelniczek kolejny monograficzny numer dotyczący problematyki kobiecej w mediach i w sztuce popularnej. Problematyka ta związana jest z nowymi perspektywami badań dotyczącymi szeroko pojętej kultury ściśle związanej z mediami, zarówno tradycyjnymi, jak i nowymi. W tekstach pojawiają się zatem studia, analizy i interpretacje dotyczące powieści, mitologii słowiańskiej, ale także mediów społecznościowych czy sztuki społecznie zaangażowanej, która wykorzystuje nowe media i nowe strategie twórcze w komunikacji ze swoimi odbiorcami. Istotnym wątkiem w tych rozważaniach jest zatem zmiana paradygmatu komunikacji na linii twórca – odbiorca lub twórca – użytkownik. Problematyka tomu dotyka także granic między cielesnością a technologią, tym, co prywatne, a tym, co publiczne, a nawet takich popularnych nurtów – we współczesnej humanistyce i naukach społecznych – jak badania transhumanistyczne i posthumanistyczne. Artykuły zawarte w tym numerze monograficznym pisma nawiązują również do społeczno-ekologicznej perspektywy „naturokultury” oraz do nowych artykulacji badań odnośnie do płci, seksualności i niepełnosprawności, a także tożsamości jednostkowej i kulturowej. Osobne miejsce w tym numerze zajmują wątki dotyczące analizy konkretnych tekstów kulturowych, w tym literackich i medialnych oraz ikonicznych, związane z uruchomieniem takich kategorii badawczych jak: adaptacja, intertekstualność czy intermedialność. Problematyka tych tekstów jest zatem bardzo szeroko zarysowana i obejmuje szereg wręcz emblematycznych zjawisk współczesnej kultury medialnej: teksty literackie i ich adaptacje, nowe formy sztuki i krytyki artystycznej czy też badania nad ciałem i cielesnością w ujęciu socjokulturowym i antropologicznym. Mimo tej bogatej problematyki z oczu autorów i autorek nie znika tytułowa kategoria – problematyki kobiecej i jej odsłon w różnych rejonach współczesnej kultury nowomedialnej. Zachęcam również do zapoznania się z artykułem recenzyjnym oraz ze sprawozdaniami z konferencji, które zamieszczone zostały w ostatniej części tego tomu.pl
dc.language.isopl, enpl
dc.publisherWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Krakówpl
dc.subjectkobietapl
dc.subjectmediapl
dc.subjectsztuka popularnapl
dc.titleAnnales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 344. Studia de Cultura 13 (3). Problematyka kobieca w mediach i w sztuce popularnejpl
dc.typeCzasopismopl


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record