Media społecznościowe a akceptacja własnego ciała – ruch body positive na Instagramie
View/ Open
Author:
Woźniak, Marta
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 344, Studia de Cultura 13 (3) (2021), s. [72]-87
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
ruch body positiveciałopozytywność
reklama społeczna
reklama komercyjna
body positive movement
body positive
social advertising
commercial advertising
Date: 2021
Metadata
Show full item recordAbstract
Artykuł ten jest próbą ukazania zasadniczej roli mediów społecznościowych w promowaniu ruchu body positive na
przykładzie jednego z najpopularniejszych portali - Instagrama. Celem rozważań jest przedstawienie, w jaki sposób
Instagram przyczynia się do akceptacji własnego ciała przez jego użytkowników oraz jak ruch ten prezentowany jest w
reklamach społecznych i komercyjnych właśnie na tym medium. Analiza jakościowa przeprowadzona została na wybranych
kampaniach społecznych oraz kampaniach komercyjnych znanych marek modowych i kosmetycznych, które wywołały żywą
dyskusję wśród opinii publicznej. Rozważania te stanowić mogą przyczynek do dalszych badań medioznawczych w tym
kierunku, a zwłaszcza nad ruchem body neutrality, który jest odpowiedzią na ruch body positive. This article is an attempt to show the fundamental role of social media in promoting the body positive movement on
the example of one of the most popular portals - Instagram. The purpose of the considerations is to present how
Instagram contributes to the acceptance of one’s own body by its users and how this movement is presented in social
and commercial advertising on this medium. The qualitative analysis was carried out on selected social campaigns
and commercial campaigns of well-known fashion and cosmetics brands, which sparked a lively discussion among the
public. These considerations may contribute to further media studies in this direction, especially on the body
neutrality movement, which is a response to the body positive movement.