MODYfikacje gier – wybrane aspekty prawne
View/ Open
Author:
Czapska, Martyna
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 350, Studia de Cultura 14 (2) (2022), s. [106]-120
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
gra wideomody
gracze
prawa autorskie
EULA
EULA
video game
mods
gamers
copyright
Date: 2022
Metadata
Show full item recordAbstract
Artykuł omawia pojęcie modów do gier wideo, ich znaczenie dla branży gamingowej oraz wybrane aspekty prawne z
punktu widzenia prawa polskiego, a także umów licencyjnych użytkownika końcowego (EULA). Wnioskiem końcowym jest,
że w aktualnym stanie prawnym to EULA wyznaczają status prawny modów poprzez regulowanie praw deweloperów gier do
modów stworzonych przez graczy. Mody są zjawiskiem złożonym, co utrudnia ich jednoznaczną klasyfikację prawną. Z
uwagi na ich popularność i wpływ na branżę gier wideo deweloperzy dążą do zapewnienia sobie prawnej możliwości
korzystania z modów. The article discusses the concept of video game mods, their importance for the gaming industry and selected legal
aspects from the point of view of Polish law and End User License Agreements (EULA). The conclusion is that in the
current legal state it is the EULAs that determine the legal status of mods by regulating the rights of game
developers to mods created by gamers. Mods are a complex phenomenon, which makes their unambiguous legal
classification difficult. Because of their popularity and impact on the video game industry, developers seek legal
standing to use mods.