“Acidofilia”: The Work of the Acid Drinkers in the Discursive Landscape of Metal Music Culture
View/ Open
Author:
Kosek, Jakub
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 357, Studia de Cultura 14 (3) (2022), s. [39]-52
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: en
Subject:
metal music studiesPolish metal music
creative activity of Acid Drinkers
covers
song studies
studia nad muzyką metalową
polska muzyka metalowa
twórczość Acid Drinkers
covery
studia nad piosenką
Date: 2022
Metadata
Show full item recordAbstract
The main subject of this article is the artistic activity of one of the first thrash metal bands in Poland, the
Acid Drinkers founded in 1986 in Poznań. The text outlines the state of indigenous metal music studies and
identifies selected theoretical contexts related to song studies and the multimodality of popular music culture. In
the analysis of the Acid Drinkers’ work, particular attention is paid to the intertextuality of the iconography of
Acid Drinkers’ album covers, selected protest songs created by the band, and ironic interpretative covers, which
also constitute an important element in the group’s discography. Głównym tematem niniejszego artykułu jest działalność artystyczna jednego z pierwszych zespołów thrashmetalowych w
Polsce, założonej w 1986 roku w Poznaniu grupy Acid Drinkers. W tekście nakreślono stan badań z zakresu rodzimych
metal music studies, a także wskazano wybrane konteksty teoretyczne związane z badaniami nad songami oraz
multimodalnością kultury muzyki popularnej. W analizie twórczości polskiego zespołu zwrócono szczególną uwagę na
intertekstualność ikonografii okładkowej Acid Drinkers, wybrane protest songi stworzone przez zespół oraz ironiczne
covery interpretacyjne, które stanowią również istotny punkt w dyskografii grupy.