Czech Pagan Metal: A Short Introduction to Major Local Trends
View/ Open
Author:
Puchovský, Michal
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 357, Studia de Cultura 14 (3) (2022), s. [72]-90
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: en
Subject:
contemporary Paganismmetal studies
pagan metal
Czech pagan music scene
metal studies
współczesne pogaństwo
pagan metal
czeska scena muzyki pogańskiej
Date: 2022
Metadata
Show full item recordAbstract
This article offers a short introduction to Czech pagan metal. I offer a brief summary of the main trends within
the local scene and analyze how Paganism is discursively constructed in the music and lyrics of three bands
representing different metal sub-genres: Inferno, Silent Stream of Godless Elegy, and Žrec. I seek answers for some
important questions. How do Czech bands approach Paganism? In what ways, if any, is Czech pagan metal unique? Or do
Czech pagan metal bands simply copy global trends? How important is spiritual identity in the personal lives of
Pagan metal band members? The main theoretical inspirations for the article are Robert Walser’s discursive study of
heavy metal and Keith Kahn-Harris’s concept of scene. The analysis of lyrics and music is enhanced by data from
ethnological and quantitative research among listeners of Czech Pagan metal music. Opracowanie prezentuje wprowadzenie do czeskiego pagan metalu. Jego głównym celem jest nie tylko przedstawienie
syntetycznego podsumowania głównych trendów na lokalnej scenie, ale także przeanalizowanie, w jaki sposób pogaństwo
jest dyskursywnie konstruowane w muzyce i tekstach trzech wybranych zespołów z różnych podgatunków metalu -
Inferno, Silent Stream of Godless Elegy i Žrec. Autor poszukuje odpowiedzi na pytania: jak czeskie zespoły
podchodzą do pogaństwa? Czy istnieje jakiś unikalny wymiar czeskiego pagan metalu, czy czeskie zespoły tylko
kopiują światowe trendy? Jak ważna jest tożsamość duchowa w życiu osobistym członków zespołu pagan-metalowego?
Głównymi inspiracjami teoretycznymi wykorzystanymi w artykule są dyskursywne studia heavy metalu Roberta Walsera
oraz koncept sceny w ujęciu Keitha Kahna-Harrisa. Analiza tekstów i muzyki wzbogacona została o dane pochodzące z
przeprowadzonych przez autora badań etnologicznych i ilościowych wśród słuchaczy czeskiej muzyki pogańskiej.
Collections
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
The Global and Local Dimension of Metal Music
Juszczyk, Andrzej (2022)This article deals with the development of local metal scenes in Africa and Asia in relation to the metal mainstream. The article addresses the problem of Western centrism in the current perception of metal music and ... -
Masz mnie, wampirze. Inspiracje horrorem filmowym w wideoklipach heavymetalowych
Ner, Andrzej (2019)Artykuł dotyczy inspiracji, zapożyczeń i przetworzeń motywów horroru filmowego obecnych w wideoklipach zespołów heavymetalowych. Podkreślono w nim aspekt zróżnicowanego podejścia twórców teledysków heavymetalowych do ... -
Czech Metal Studies: 5 Years of the Study of Metal (and Religion)
Vrzal, Miroslav (2022)In 2022, the association of scholars interested in metal studies in Czechia, Czech Metal Studies, (CMS) celebrated its fifth anniversary. The article retrospectively looks at the origins of CMS in the context of the ...