Kompetencje medialne i cyfrowe dzieci w wieku 3–16 lat. W stronę medioznawstwa stosowanego
View/ Open
Author:
Ogonowska, Agnieszka
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 362, Studia de Cultura 14 (4) (2022), s. [17]-29
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
kompetencje medialnekompetencje cyfrowe
medioznawstwo stosowane
psychologia stosowana
psychologia mediów i komunikowania
psychologia rozwojowa
dzieci
media competencies
digital competencies
applied media studies
psychology of application
psychology of media and communication
developmental psychology
children
Date: 2022
Metadata
Show full item recordAbstract
Celem artykułu jest ukazanie roli medioznawstwa stosowanego w projektowaniu i wdrażania działań edukacyjnych
związanych z rozwijaniem kompetencji medialnych i cyfrowych u dzieci w wieku 3–16 lat. Badanie strategii
korzystania z mediów i rozumienia przekazów medialnych oraz oznaczenie bazowego poziomu kompetencji u wskazanej
grupy badanych wymaga sięgnięcia po metody znane już na terenie psychologii, a następnie wykorzystanie ich wyników
do projektowania konkretnych działań edukacyjnych i opracowania rekomendacji dla decydentów oświatowych związanych
z media literacy. Właściwe oszacowanie poziomu kompetencji bazowych jest niezwykle istotne dla efektywnego
wdrażania projektów służących ich doskonaleniu, zwłaszcza, że polski system edukacyjny działa w ramach modelu tzw.
rozproszonej edukacji medialnej. Oznacza to, że wciąż brakuje – w ramach formalnej edukacji – metodycznych i
systematycznych działań edukacyjnych, które w sposób spójny, uporządkowany i celowy rozwijałyby umiejętności,
wiedzę i kompetencje związane z mediami na poszczególnych etapach kształcenia, a na dodatek w synchronizacji z
profilem kształcenia oraz potrzebami poszczególnych grup uczniów i uczennic (ujęcie relacyjne). W artykule
zaproponowano metody badania bazowego poziomu kompetencji określonego typu w odniesieniu do poszczególnych grup
wiekowych. The article aims to examine how the design and implementation of applied media educational activities relate to the
development of media and digital competencies in children aged 3–16. Researching media use strategies,
understanding media messages, and determining the base level of competence in the indicated group of respondents
requires using methods already used in psychology. These results are then used to develop specific educational
activities and recommendations for educational decision-
makers related to literary media. The proper assessment of base-level competencies is extremely important for the
effective implementation of educational projects, especially since the Polish educational system operates within
the framework of the
so-called distributed media education. This means that there is still a lack of formal education in methodical and
systematic educational activities that would consistently, systematically, and purposefully develop skills,
knowledge, and competencies related to media competency at individual stages of education and groups of students
(relational approach). The article proposes methods
for testing the basic level of competence in a specific skill according to individual age groups.