Show simple item record

dc.contributor.authorOgonowska, Agnieszkapl
dc.date.accessioned2023-07-17T07:17:29Z
dc.date.available2023-07-17T07:17:29Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationAnnales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 362, Studia de Cultura 14 (4) (2022), s. [17]-29pl
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11716/12285
dc.description.abstractCelem artykułu jest ukazanie roli medioznawstwa stosowanego w projektowaniu i wdrażania działań edukacyjnych związanych z rozwijaniem kompetencji medialnych i cyfrowych u dzieci w wieku 3–16 lat. Badanie strategii korzystania z mediów i rozumienia przekazów medialnych oraz oznaczenie bazowego poziomu kompetencji u wskazanej grupy badanych wymaga sięgnięcia po metody znane już na terenie psychologii, a następnie wykorzystanie ich wyników do projektowania konkretnych działań edukacyjnych i opracowania rekomendacji dla decydentów oświatowych związanych z media literacy. Właściwe oszacowanie poziomu kompetencji bazowych jest niezwykle istotne dla efektywnego wdrażania projektów służących ich doskonaleniu, zwłaszcza, że polski system edukacyjny działa w ramach modelu tzw. rozproszonej edukacji medialnej. Oznacza to, że wciąż brakuje – w ramach formalnej edukacji – metodycznych i systematycznych działań edukacyjnych, które w sposób spójny, uporządkowany i celowy rozwijałyby umiejętności, wiedzę i kompetencje związane z mediami na poszczególnych etapach kształcenia, a na dodatek w synchronizacji z profilem kształcenia oraz potrzebami poszczególnych grup uczniów i uczennic (ujęcie relacyjne). W artykule zaproponowano metody badania bazowego poziomu kompetencji określonego typu w odniesieniu do poszczególnych grup wiekowych.pl
dc.description.abstractThe article aims to examine how the design and implementation of applied media educational activities relate to the development of media and digital competencies in children aged 3–16. Researching media use strategies, understanding media messages, and determining the base level of competence in the indicated group of respondents requires using methods already used in psychology. These results are then used to develop specific educational activities and recommendations for educational decision- makers related to literary media. The proper assessment of base-level competencies is extremely important for the effective implementation of educational projects, especially since the Polish educational system operates within the framework of the so-called distributed media education. This means that there is still a lack of formal education in methodical and systematic educational activities that would consistently, systematically, and purposefully develop skills, knowledge, and competencies related to media competency at individual stages of education and groups of students (relational approach). The article proposes methods for testing the basic level of competence in a specific skill according to individual age groups.en
dc.language.isoplpl
dc.subjectkompetencje medialnepl
dc.subjectkompetencje cyfrowepl
dc.subjectmedioznawstwo stosowanepl
dc.subjectpsychologia stosowanapl
dc.subjectpsychologia mediów i komunikowaniapl
dc.subjectpsychologia rozwojowapl
dc.subjectdziecipl
dc.subjectmedia competenciesen
dc.subjectdigital competenciesen
dc.subjectapplied media studiesen
dc.subjectpsychology of applicationen
dc.subjectpsychology of media and communicationen
dc.subjectdevelopmental psychologyen
dc.subjectchildrenen
dc.titleKompetencje medialne i cyfrowe dzieci w wieku 3–16 lat. W stronę medioznawstwa stosowanegopl
dc.title.alternativeMedia and digital competencies of children aged 3–16. Towards applied media studiesen
dc.typeArticlepl


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record