Designing an online foreign language course for the older adult
View/ Open
Author:
Góralczyk, Natalia
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-advisor:
Turula, Anna
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: en
Subject:
older adultCALL
foreign language learning
online foreign language course design
osoba starsza
nowe technologie
uczenie języków obcych
projektowanie zdalnego kursu języka obcego
Date: 2023-09-06
Metadata
Show full item recordDescription:
Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Nauk Humanistycznych. Instytut Filologii Angielskiej. Praca doktorska napisana pod kierunkiem dr hab. Anny Turuli, prof. UP.Abstract
The growing number of older adults remain active and wish to continue learning. They participate in foreign
language courses, also the ones organised by the means of distance learning. The purpose of this thesis was to
investigate how to properly design an online foreign language course for the older adult. This required conducting
design-based research. Reviewing the literature that explores foreign language learning for the older adult using
new technologies along with diagnostic measures led to designing and developing of an online foreign language
course. The course included both asynchronous and synchronous learning on Moodle and Teams platforms. It was
implemented on two groups of persons aged 60+ and lasted 14 weeks. The study employed a mixed-method approach. The
research verified the claims as to what constitutes an “ideal” course in light of the literature review. Based on
the results, a “beta” version of the course is discussed as a possible model for future online foreign language
courses dedicated to older adults. The findings lead to the improvement and expansion of theoretical knowledge on
the basic pillars that should be taken into account when designing an online foreign language course for older
people and other characteristics of such a course, the older learner’s profile, or the role of the teacher. Coraz większa liczba starszych dorosłych pozostaje aktywna i chce się dalej uczyć. Uczestniczą oni w kursach
języków obcych, także tych organizowanych w ramach kształcenia na odległość. Celem niniejszej rozprawy doktorskiej
było zbadanie, jak prawidłowo zaprojektować zdalny kurs języka obcego dla osoby starszej. Wymagało to
przeprowadzenia badania opartego na metodzie design-based research. Przegląd literatury dotyczącej nauki języka
obcego dla osób starszych z wykorzystaniem nowych technologii oraz działań diagnostycznych doprowadził do
zaprojektowania i opracowania zdalnego kursu języka obcego. Kurs obejmował zarówno naukę w trybie asynchronicznym,
jak i synchronicznym na platformach Moodle i Teams. Był on realizowany na dwóch grupach osób w wieku 60+ i trwał 14
tygodni. Badanie wykorzystujące metody mieszane zweryfikowało twierdzenia dotyczące tego, co stanowi „idealny” kurs
w świetle literatury. Na podstawie wyników wersja „beta” kursu jest omówiona jako możliwy model dla przyszłych
kursów języka obcego online przeznaczonych dla starszych osób. Otrzymane wyniki prowadzą do ulepszenia i
poszerzenia wiedzy teoretycznej na temat podstawowych filarów, które powinny być brane pod uwagę przy projektowaniu
zdalnego kursu języka obcego dla osób starszych oraz innych cech takiego kursu, profilu starszego ucznia czy roli
nauczyciela.