Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 100. Studia de Arte et Educatione 6. Wokół słowa, obrazu i edukacji
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Nęcka, Monika
Redaktor:
Nęcka, Monika
Wydawca:
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków
ISSN: 2081-3325
Język: pl
Słowa kluczowe:
słowoobraz
edukacja
Data: 2011
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
Trudno w jednym tomie Rocznika zawrzeć wielość problematyki związanej z połączeniem
obrazu i tekstu. Czas zmienia zarówno dostępność literatury, możliwości
jej zapisu i przechowywania, jak i gusty czytelników. Nie znajdziemy w tym tomie
odpowiedzi na pytania, co czytać i jak używać ilustracji. Znajdziemy jednak inspirację
do zastanowienia się nad współczesnością zagadnień ilustrowania tekstu oraz
współistnienia słowa i obrazu.
Do dyskusji na łamach Rocznika zostali zaproszeni autorzy różnych specjalności,
a fakt ten oraz wielość wątków możliwych do poruszenia w zakresie zagadnienia
szeroko rozumianej ilustracji pozwolił na przyporządkowanie tekstów według dominującej
w nich tematyki do dwóch zakresów – pierwszy dotyczy ilustracji książkowej,
a drugi – problemu obrazu w metodyce nauczania języka polskiego. Do pierwszej
grupy należy tekst Ilony Lasoty, podejmujący problem ilustracji w książkach
dla dzieci, ukazany na tle historyczno-społecznym, z uwzględnieniem kontekstów
psychologicznych, socjologicznych i artystycznych. Szczególnie eksponuje kwestię
statusu „literatury wspólnej”, nastawionej na wspólną lekturę dzieci i dorosłych.
Również Bernadeta Stano i Barbara Kasprzyk omawiają wybrane przykłady ilustracji
do książek dla dzieci. Ze szczególną atencją ukazane są w opracowaniu, kulturowo
ważne i wyjątkowe, ilustracje Józefa Wilkonia. Część tę zamyka interesująca kronika
działań Eugeniusza Józefowskiego, który projektując warunki dla nieskrępowanej,
emocjonalnej wypowiedzi w różnych technikach i materiałach pomaga uczestnikom
warsztatów artystycznych w stworzeniu nowego obiektu rzeczywistości jakim jest
książka, będąca raczej metaforą procesu kreacji i procesu samopoznania.
Kolejna grupa tekstów odnosi się do miejsca obrazu malarskiego, rysunku czy
grafiki w propozycjach edukacyjnych. Barbara Maria Płodzień rozważa problem
zasadności obecności dzieł sztuki malarskiej jako materii poddawanej analizie na
lekcjach języka polskiego. Wielostronnie i precyzyjnie odnosząc się do praktyki
edukacyjnej, autorka zajmuje stanowisko, że obraz ma stanowić przede wszystkim
inspirację do filozofowania na ważne tematy egzystencjalne, jednocześnie
rozbudzając ciekawość i rozwijając język uczniów. Paweł Sporek podejmuje refleksję
nad obrazem oraz jego miejscem w dydaktyce. Zastanawiając się nad funkcjonowaniem
materiałów w podręcznikach gimnazjalnych do literatury i kultury,
wyznacza powody i potrzebę namysłu nad odbiorem obrazu w sytuacji lekcyjnej.
Piotr Kołodziej, z widoczną znajomością metodyki i praktyki problemu, skupia
się na zagadnieniach percepcji i interpretacji dzieł sztuki oraz ich zależności od
kontekstu zaistnienia, szczególnie w tekstach podręcznikowych, w momencie gdy
bardzo mocny akcent położony jest na część ilustracyjną, zwabiającą nauczyciela
swoją atrakcyjnością do wyboru spośród wielu podobnych propozycji.
Projekty różnorodnie organizowanych działań metodycznych, działań związanych
z edukacją poprzez podręczniki, także ilustracja w książkach dla dzieci łączą
się bezpośrednio z kulturą druku, wpisując się tym samym w tradycję czytania tekstów.
Obie więc części – i ta o ilustracji książkowej, i ta o obecności obrazu na kartach
podręczników – stanowią pewnego rodzaju opozycję do tekstu zamykającego
zbiór opracowań i będącego inspiracją do zastanowienia się nad przyszłością, która
już się rozpoczęła. Paweł Uherek sugeruje, że kultura druku oddaliła człowieka od
możliwości faktycznego doświadczania rzeczywistości, a nadzieją na odzyskanie tej
możliwości jest udział w grach elektronicznych. Ze stanowiska znawcy problemów
semiotycznych oraz teorii gier elektronicznych, autor pokazuje, że dzisiejsza kultura,
tak wyraźnie audiowizualna, rozpoczyna proces odradzania pierwotnych źródeł
siły słowa. Rozpoczyna się zatem etap odbudowy związków słowa z działaniem
i odczuwaniem, tworzący na powrót ludzką perspektywę jego odbioru.
Współcześnie uczestniczymy w przestrzeni, której dominującym medium
stał się obraz. Szczególnie w swojej elektronicznej wersji zaczyna on utrwalać się
jako alternatywa dla druku, bardzo atrakcyjna i łatwa forma zarówno ilustracji,
jak i komunikacji. Poruszone zagadnienia zaznaczają kilka kierunków dla dyskusji
nad funkcjami obrazu i ilustracji we współczesnej kulturze, nad komunikacją, która
bez względu na nośnik – tekst pisany, obraz czy grę – zawsze jednak dotyczy
człowieka.