List do Jane (Dochodzenie w sprawie pewnej funkcji)
View/ Open
Author:
Sheikh, Simon
Półtorak, Arkadiusz (tłumaczenie)
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 335, Studia de Arte et Educatione 15 (2020), s. [8]-20
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
zwrot edukacyjnypedagogika
kuratorstwo
krytyka instytucjonalna
sztuka współczesna
Date: 2020
Metadata
Show full item recordAbstract
W eseistycznym tekście autor rozwija oryginalne ujęcie zwrotu pedagogicznego czy edukacyjnego
w sztukach i kuratorstwie. Posiłkując się interpretacjami prac artystycznych (jak Museum Highlights:
A Gallery Talk Andrei Fraser 1991), wiedzą historyczną oraz analizami pojęć teoretycznych, autor przekonuje,
że omawiany zwrot stanowił swoistą odpowiedź na przemiany muzeów w dobie późnego kapitalizmu,
w tym na pogłębiającą się specjalizację pracy muzealników. Postuluje też, że związek pomiędzy
praktykami wystawienniczymi oraz pedagogiką nie jest wcale novum w historii sztuki, lecz stanowi
relację konstytutywną dla sztuki nowoczesnej od samego jej zarania.