• polski
    • English
  • English 
    • polski
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Czasopisma Naukowe
  • Annales Academiae/Universitatis Paedagogicae Cracoviensis
  • Studia de Arte et Educatione
  • 2015, Studia de Arte et Educatione 10
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Czasopisma Naukowe
  • Annales Academiae/Universitatis Paedagogicae Cracoviensis
  • Studia de Arte et Educatione
  • 2015, Studia de Arte et Educatione 10
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

The Tourists and the Locals. Participatory Practices of Art Institutions in View of Dean MacCannell’s Concept of Tourism

Thumbnail
View/Open
The Tourists and... (320.8Kb)
Author:
Białkowski, Łukasz
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 187, Studia de Arte et Educatione 10 (2015), s. [60]-71
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: en
Subject:
symbolic interactionism
participation
representation
theatralization
authenticity
interakcjonizm symboliczny
partycypacja
przedstawienie
teatralizacja
autentyczność
Date: 2015
Metadata
Show full item record
Abstract
Reaching for the conceptual apparatus used by Dean MacCannell to reflect on tourism, the article analyzes the selected practices used by the Polish exhibition institutions in relation to the audience. The aim of these practices is, on the one hand, increasing the attendance of museums and galleries, and o the other the activation of spectators. This activation is understood as a process of coming from a model that diminished the receptor to the role of a passive spectator, to the model in which the audience is to become a potential “partner” of the institution. Analyzing these tendencies through the concepts of “backstage”, “scene” and “scene decorations”, the article points the reasons to perceive the audience activation actions as often superficial or even mystifying in nature.
 
Sięgając po aparaturę pojęciową wykorzystywaną przez Deana MacCannella do refleksji nad turyzmem, artykuł poddaje analizie wybrane praktyki stosowane przez polskie instytucje wystawiennicze w relacjach z publicznością. Celem tych praktyk jest z jednej strony zwiększenie frekwencji w muzeach i galeriach, z drugiej strony aktywizacja widzów. Aktywizację tę rozumie się jako proces przechodzenia od modelu, który sprowadzał odbiorcę do roli biernego widza, do modelu, w którym publiczność ma stać się potencjalnym „partnerem” instytucji. Analizując owe tendencje poprzez pojęcia „kulis”, „sceny” i „dekoracji sceny”, artykuł wskazuje powody, by aktywizujące publiczność działania instytucji uznawać za ruch często powierzchowny lub mający wręcz mistyfikacyjny charakter.
 
URI
http://hdl.handle.net/11716/12355
Collections
  • 2015, Studia de Arte et Educatione 10
  • Artykuły naukowe (WSz)

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image