The Tourists and the Locals. Participatory Practices of Art Institutions in View of Dean MacCannell’s Concept of Tourism
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Białkowski, Łukasz
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 187, Studia de Arte et Educatione 10 (2015), s. [60]-71
Język: en
Słowa kluczowe:
symbolic interactionismparticipation
representation
theatralization
authenticity
interakcjonizm symboliczny
partycypacja
przedstawienie
teatralizacja
autentyczność
Data: 2015
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
Reaching for the conceptual apparatus used by Dean MacCannell to reflect on tourism, the
article analyzes the selected practices used by the Polish exhibition institutions in relation
to the audience. The aim of these practices is, on the one hand, increasing the attendance
of museums and galleries, and o the other the activation of spectators. This activation is
understood as a process of coming from a model that diminished the receptor to the role of
a passive spectator, to the model in which the audience is to become a potential “partner” of
the institution. Analyzing these tendencies through the concepts of “backstage”, “scene” and
“scene decorations”, the article points the reasons to perceive the audience activation actions
as often superficial or even mystifying in nature. Sięgając po aparaturę pojęciową wykorzystywaną przez Deana MacCannella do refleksji
nad turyzmem, artykuł poddaje analizie wybrane praktyki stosowane przez polskie
instytucje wystawiennicze w relacjach z publicznością. Celem tych praktyk jest z jednej
strony zwiększenie frekwencji w muzeach i galeriach, z drugiej strony aktywizacja widzów.
Aktywizację tę rozumie się jako proces przechodzenia od modelu, który sprowadzał
odbiorcę do roli biernego widza, do modelu, w którym publiczność ma stać się potencjalnym
„partnerem” instytucji. Analizując owe tendencje poprzez pojęcia „kulis”, „sceny” i „dekoracji
sceny”, artykuł wskazuje powody, by aktywizujące publiczność działania instytucji uznawać
za ruch często powierzchowny lub mający wręcz mistyfikacyjny charakter.