Poczucie jakości życia rodzeństwa dzieci przewlekle chorych
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Glac, Izabela
Promotor:
Plutecka, Katarzyna
Abramciów, Rafał
Język: pl
Słowa kluczowe:
jakość życiarodzina
rodzeństwo
przewlekle chore dzieci
quality of life
family
siblings
chronically ill children
Data: 2023-07-17
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Pedagogiki i Psychologii. Praca doktorska napisana pod kierunkiem naukowym: dr hab. Katarzyny Pluteckiej, prof. UP; promotor pomocniczy: dr Rafał Abramciów.Streszczenie
W prezentowanej dysertacji doktorskiej podjęto rozważania teoretyczne i empiryczne dotyczące poczucia jakości życia
rodzeństwa dzieci przewlekle chorych. Praca obejmuje zagadnienia odnoszące się do długotrwałych schorzeń
somatycznych, terminologii oraz ich wpływu na ludzkie życie. Nawiązuje również do rodziny, jako podstawowej
jednostki życiowej człowieka oraz tego, w jaki sposób pojawienie się schorzenia w oddziałuje na wszystkich członków
systemu rodzinnego.
Przygotowana rozprawa składa się z czterech części. Pierwsza z nich, a zatem teoretyczna, zawiera aktualne
doniesienia z dostępnej literatury w obszarze tematyki chorób przewlekłych i ich wpływu na życie człowieka, systemu
rodzinnego oraz poczucia jakości życia, z uwzględnieniem rodzeństwa dzieci przewlekle chorych. Druga część
przestawia założenia metodologiczne opracowanych i przeprowadzonych autorskich badań, w których wzięło udział
dwadzieścia osób w wieku od 12 do 23 lat, będących przedstawicielami grupy jaką jest rodzeństwo dzieci przewlekle
chorych. Trzecia część, empiryczna zawiera otrzymane wyniki w toku kwerendy oraz ich analizę. Praca została
zakończona ukazaniem wniosków oraz postulatów wynikających z przeprowadzonej kwerendy, istotnych zarówno dla nauki
jak i działań praktycznych. Zaproponowano formy wspierania rodzeństwa dzieci doświadczających przewlekłej choroby,
które mogą być podejmowane przez specjalistów.
Celem przygotowanej pracy było poznanie i pogłębienie wiedzy dotyczącej poczucia jakości życia rodzeństwa dzieci
przewlekle chorych. Autorka pragnęła również zwrócić uwagę środowiska pedagogów specjalnych, psychologów oraz
innych terapeutów na potrzeby oraz świat wewnętrznych przeżyć rodzeństwa dzieci cierpiących ze względu na
nieuleczalną chorobę. Dodatkowym walorem przeprowadzonych badań był sam kontakt z dziećmi posiadającymi rodzeństwo
z niepełnosprawnościami, będący szansą na omówienie doświadczeń tej grupy, jednocześnie dający siostrom i braciom
możliwość opowiedzenia o swoich przeżyciach. The PhD dissertation presented here involves theoretical and empirical considerations concerning the sense of
quality of life of siblings of chronically ill children. The thesis covers issues relating to long-term somatic
conditions, terminology and their impact on people's lives. It also refers to the family as the basic unit of human
life and how the emergence of a condition affects all members of the family system.
The dissertation prepared consists of four parts. The first one, which is theoretical, includes current reports
from the available literature in the field of chronic diseases and their impact on human life, the family system
and the sense of quality of life, with a focus on siblings of chronically ill children. The second part presents
the methodological assumptions of the original research, which was developed and conducted with the participation
of twenty people aged between 12 and 23 years, representing a group consisting of siblings of chronically ill
children. The third and empirical part comprises the results obtained in the course of the preliminary research and
their analysis. The paper concludes with a presentation of the conclusions and demands arising from the search
carried out, relevant for both scientific and practical activities. Forms of support for siblings of children
experiencing chronic illness that can be undertaken by professionals are proposed.
The aim of the prepared study was to find out and deepen the knowledge concerning the sense of quality of life of
siblings of chronically ill children. The author also wished to draw the attention of the community of special
education teachers, psychologists and other therapists to the needs and the world of inner experiences of siblings
of children suffering from a terminal illness. An additional value of the research carried out was the contact
itself with children who have siblings with disabilities, being a chance to discuss the experiences of this group,
while giving sisters and brothers the opportunity to talk about their experiences.