Przestrzenie pamięci. Wizualizacja zagadnień interdyscyplinarnych z pogranicza kognitywistyki, psychologii i filozofii umysłu
View/ Open
Author:
Szafran, Karolina
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-advisor:
Panasiewicz, Alicja
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
mnemotechnikawizualizacja informacji
pamięć wzrokowa
komunikacja wizualna
metafora wizualna
mnemonics
information visualisation
visual memory
visual communication
visual metaphor
Date: 2023-11-24
Metadata
Show full item recordDescription:
Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Sztuki. Instytut Sztuki i Dizajnu. Rozprawa doktorska - promotor: prof. Alicja Panasiewicz.Abstract
Tematem rozprawy doktorskiej jest eksploracja poznawczego potencjału graficznej
wizualizacji informacji jako metody ułatwiającej zapamiętywanie, na przykładzie
autorskiego projektu o nazwie Notes Mnemosyne, zainspirowanego metaforami
pamięci oraz mnemotechniką. W obszarze badawczym pracy znalazły się takie
kwestie, jak: obrazowość języka opisującego zjawisko pamięci, metafora jako
narzędzie myślenia, pamięć wzrokowa i wizualizacja, mnemotechnika i poznawcza
rola porządku przestrzennego, wizualna reprezentacja informacji i rodzaje
wizualizacji na podstawie aktywowanych procesów poznawczych.
W pierwszej części rozprawy prezentuję wybrane, zmieniające się wraz
z epoką, obrazowe formy przedstawiania i wyjaśniania pamięci. Następnie opisuję
metody mnemotechniczne, ze szczególnym podkreśleniem tych, które opierają się
na mobilizacji pamięci wzrokowej. Dużo uwagi poświęcam tzw. metodzie loci,
w której kluczową rolę pełni porządek przestrzenny. W kolejnych rozdziałach
poznawcze wartości porządku przestrzennego przenoszę na grunt projektowania
informacji. Przestrzeń traktowana jest przeze mnie jako narzędzie do konstruowania
przejrzystych i łatwych do zapamiętania komunikatów wizualnych.
W obszarze wizualizacji informacji poruszam zagadnienia związane z komunikacją
diagramatyczną, pokazuję możliwości klasyfikacji diagramów oraz podaję
ich zastosowanie. Część pierwsza jest zakończona podsumowaniem, w którym
przywołuję najważniejsze kwestie dotyczące metod aktywizacji i usprawniania
procesu zapamiętywania.
Część druga rozprawy jest poświęcona opisowi projektu artystycznego
o nazwie Notes Mnemosyne. Opisuję w niej proces projektowy od ukształtowania
założeń do szczegółowego opisu projektu pod kątem formalnym. Prezentuję
pierwsze koncepcje projektowe, przedstawiam wyniki badań nad funkcjonalnością
i zastosowaniem projektu, omawiam sposoby wykorzystania notesu oraz dokonuję
jego szczegółowej prezentacji ze strony wizualnej i technicznej. W zakończeniu
dzielę się własnymi przemyśleniami na temat opisanej pracy badawczo-projektowej
oraz poddaję ocenie uzyskane wyniki. The topic of this dissertation is an exploration of the cognitive potential of information
visualization as a method to facilitate memorization, using the example of
the author's project called Mnemosyne Notebook. The project consists of memory
metaphors and mnemonics. The research area of the dissertation includes such
issues as: language imagery describing memory phenomenon, metaphor as a tool
for thinking, visual memory and visualization, mnemonics and the cognitive role
of spatial order, visual representation of information and types of visualization
according to activated cognitive processes.
In the first part of the dissertation, I present a selection of pictorial representations
of memory that have evolved over time. Afterwards, I describe mnemonic
methods, with particular emphasis on those, that are based on the activation of
visual memory. I devote considerable attention to the so called loci method, in
which spatial order plays a crucial role. In the following chapters, I transfer the
cognitive values of spatial order to the field of information design. I regard space
as a tool for constructing clear and memorable visual messages. In the area of
information visualization, I explore issues related to diagrammatic communication,
by presenting possible classifications of diagrams and their applications.
The first part is concluded with a summary in which I recall the most important
aspects of activating and improving the memorization process.
Part two of the dissertation is devoted to the description of an art project
called Mnemosyne Notebook. Firstly, I present the design process starting from
the formation of the design objectives, to a detailed description of the project.
I discuss the first design concepts, present the results of functionality tests of the
project including possible ways in which the project can be used. Finally, I give
a detailed presentation of the notebook, considering its visual form and implementation.
In conclusion, I share ideas on the described research and design work
and provide an evaluation of the results obtained.