Agresja i przemoc w środowisku szkolnym
View/ Open
Author:
Ostojski, Jan
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Bezpieczeństwo w nowych czasach / redakcja Zbigniew Kwiasowski, Katarzyna Pabis-Cisowska, Marek Pietrzyk. - Kraków : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, 2016. - S. [169]-188
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
agresjaprzemoc
alkoholizm
prymitywizm moralny
przestępczość
brak opieki
niestabilność emocjonalna
chłód uczuciowy
zaburzone relacje rodzinne
młodzież szkolna
aggression
violence
alcoholism
moral rudeness
crime
lack of care
emotional instability
emotional coldness
disrupted family relationships
school children
Date: 2016
Metadata
Show full item recordAbstract
We współczesnym społeczeństwie polskim obserwuje się coraz większą agresję wśród dzieci
i młodzieży. Kierowana jest najczęściej w stosunku do najbliższego otoczenia. Głównymi
sprawcami agresji są młodzi ludzie pochodzący z rodzin o niskim statusie społecznym,
ekonomicznym i kulturowym. Zaniedbywanie młodych przez starszych, brak zaspokajania
ich potrzeb biologicznych i emocjonalnych stanowią podstawę do rozwoju agresji. Czynniki
te skumulowane z brakiem opieki i więzi emocjonalnej oraz wychowywaniem w chłodzie
uczuciowym i zaburzonych relacjach rodzinnych powodują, że młodzież i dzieci zaspokajają
własne potrzeby poza domem. W takich warunkach nie tylko w rodzinach patologicznych,
ale i w tych tzw. dobrych domach wyrastają dzieci agresywne i złośliwe. In the contemporary Polish society aggression among children and adolescents is becoming
more and more visible. It is directed mostly towards the immediate environment. The
main perpetrators of violence are young people from families of low social, economic and
cultural status. Negligence of the young by the elders, lack of satisfying their biological and
emotional needs form the basis for the development of aggression. These factors, cumulative
with the lack of care and emotional bond and upbringing in the cold and emotionally
disturbed family relationships, cause the youth and children to meet their own needs outside
the home. Under such conditions, aggressive and malignant children grow not only in
pathological families, but also in the so-called “good homes”.