Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorShenglin, Liupl
dc.contributor.authorPotměšil, Miloňpl
dc.date.accessioned2023-11-20T11:57:33Z
dc.date.available2023-11-20T11:57:33Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.citationAnnales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 98, Studia Psychologica 4 (2011), s. [34]-48pl
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11716/12518
dc.description.abstractChildhood deafness not only impacts children’s development, but also affects all aspects of family life. This study used a sample of 107 families with deaf children from China to examine how Chinese families adapted to the stress of having a deaf child in the family. A questionnaire was developed to assess the impact of childhood deafness on family life, the family’s perception of childhood deafness, the family’s resources, and the overall outcome of adaptation. The results showed that childhood deafness, as a stressor, impacted Chinese family life considerably, leading to a series of parenting difficulties, such as additional financial burdens, difficulty in communicating with the child, and so on. However, in general, the surveyed Chinese families adapted to childhood deafness positively despite experiencing strong and long-term grief. The positive adaptation could probably be contributed to Chinese families’ collective resources, such as family cohesion and open communication. Finally, implications for psychoeducational support for families with deaf children in China are discussed.en
dc.description.abstractGłuchota dziecka wpływa nie tylko na jego rozwój, ale także na życie rodziny. Badania, w których uczestniczyło 107 rodzin głuchych dzieci z Chin, miały na celu zbadanie sposobu radzenia sobie ze stresem uwarunkowanym posiadaniem głuchego dziecka. Opracowano kwestionariusz oceniający wpływ głuchoty dziecka na życie rodziny, rodzinną percepcję głuchoty dziecka, rodzinne zasoby i rezultaty procesu adaptacji. Wyniki ujawniają, że głuchota dziecka jako stresor wpływa na życie chińskich rodzin i jest przyczyną poważnych trudności związanych z dodatkowym obciążeniem finansowym, a także w zakresie komunikacji z dzieckiem. Rodziny chińskie dobrze się jednak adaptują do głuchoty dziecka dzięki zasobom społecznym, takim jak spójność rodziny i otwarta komunikacja. Omawiane są także implikacje dla psychoedukacyjnego wsparcia dla rodzin z dzieckiem głuchym.pl
dc.language.isoenpl
dc.titleChinese families’ adaptation to childhood deafness: implications for psychoeducational support for families with deaf children in Chinaen
dc.title.alternativeAdaptacja chińskich rodzin do głuchoty dziecka: implikacje dla psychoedukacyjnego wsparcia dla rodzin dzieci głuchych w Chinachpl
dc.typeArticlepl


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord