Show simple item record

dc.contributor.authorBendová, Petrapl
dc.date.accessioned2023-11-20T12:20:23Z
dc.date.available2023-11-20T12:20:23Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.citationAnnales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 98, Studia Psychologica 4 (2011), s. [58]-63pl
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11716/12520
dc.description.abstractThe text outlines partial aspects of the utilization of alternative and augmentative communication in children/pupils with a cerebral palsy diagnosis and acquaints with the author’s practical experience as well as the outcomes of research investigations carried out in the given domain. It further defines the means that are used most often in ACC and specifies view points that lead to the choice of these systems. Also the effect of alternative and augmentative communication systems is outlined in terms of the development of expressive speech, the cognitive abilities and social competences of its users, and the practical significance of the exploitation of alternative and augmentative communication from a psychological and socialization point of view (especially in reference to education and integration).en
dc.description.abstractTekst ten nakreśla aspekty wykorzystania komunikacji alternatywnej i wspomagającej u dzieci/uczniów ze zdiagnozowanym porażeniem mózgowym, zaznajamia z praktycznym doświadczeniem jego autora, a także z wynikami badań uzyskanymi w tym zakresie. Omawia najczęściej stosowane środki, wyszczególnia punkty widzenia, które prowadzą do wyboru tych systemów komunikacji. Przedstawia również wpływ systemu komunikacji alternatywnej i wspomagającej na rozwój ekspresyjnej mowy u jego użytkowników, ich zdolności poznawczych oraz kompetencji społecznych, a następnie nakreśla praktyczne znaczenie wykorzystania komunikacji alternatywnej i wspomagającej z psychologicznego i socjalizacyjnego punktu widzenia (zwłaszcza edukacyjnego i integracyjnego).pl
dc.language.isoenpl
dc.titleSocial-psychological aspects of the application of alternative and augmentative communication (AAC) in pupils with cerebral palsyen
dc.title.alternativeSpołeczno-psychologiczne aspekty zastosowania komunikacji alternatywnej i wspomagającej (AAC) u uczniów z porażeniem mózgowympl
dc.typeArticlepl


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record