Grzeczność – nauka ani łatwa, ani mała, czyli o dobrych manierach u przedszkolaków
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Smółka, Lucyna
Źródło: Aktywność poznawcza i działaniowa dzieci w badaniach pedagogicznych / pod redakcją naukową Krzysztofa Kraszewskiego i Ingrid Paśko. - Kraków : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, 2016. - S. 129-135
Język: pl
Słowa kluczowe:
grzeczność a autentyczny szacunekdobrze wychowani rodzice
uczenie dobrych manier
good behavior vs. authentic esteem
well brought up parents
teaching good manners
Data: 2016
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
Dzieciństwo to optymalny czas na uczenie dzieci grzeczności. Wcześnie wpajane dobre maniery mają
szanse utrwalić się w zachowaniach dziecka jako nawyki, a co najważniejsze poprzedzają pojawienie
się moralności. Jak uczyć dzieci grzeczności? Przede wszystkim, jak przed laty zauważył Jan Paweł II:
„Rodzice sami muszą być dobrze wychowani, ażeby wychowywać – i sami też wciąż muszą się wychowywać”.
Dobre wychowanie jest silnym atutem w ręku dziecka, dzięki któremu zyskuje przychylność
otoczenia. I odwrotnie – braki w tym zakresie uniemożliwiają mu czerpanie satysfakcji z kontaktów
z ludźmi. Childhood is the best time to teach children good behavior. Good manners, if instilled early, are likely
to become established in a child’s behavior as good habits, and what is most important, they go before
morality. How to teach kids good behavior? First of all, as John Paul II had it many years ago: ’Parents
themselves must be well-mannered in order to bring up – and they also have to keep being brought
up.’ Good manners are precious assets of a child, which will allow them to win favor with their surroundings.
And inversely, failings in this field prevent a child from having satisfaction from contacting
people.