Ocena efektów programu poznania oraz wspierania zdolności dziecka w edukacji wczesnoszkolnej – raport z badań
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Czaja-Chudyba, Iwona
Cebulak, Andrzej
Źródło: Aktywność poznawcza i działaniowa dzieci w badaniach pedagogicznych / pod redakcją naukową Krzysztofa Kraszewskiego i Ingrid Paśko. - Kraków : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, 2016. - S. 180-189
Język: pl
Słowa kluczowe:
zdolności uczniów edukacji wczesnoszkolnejteoria inteligencji wielorakich H. Gardnera
primary education pupils’ abilities
H. Gardner’s multiple intelligence theory
Data: 2016
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
Artykuł wprowadza czytelnika w problematykę tradycyjnych i współczesnych sposobów rozumienia,
diagnozowania oraz wspierania zdolności, a także związków zdolności z kategoriami twórczości
i mądrości. Sposób rozumienia zdolności porządkuje w zakresie merytorycznym i strukturalnym teoria
inteligencji wielorakich (MI) H. Gardnera. Autorska strategia „Jak odkrywać i wspierać zdolności
dziecka” jest propozycją przeniesienia zasad i specyfiki perspektywy pracy z uczniem zdolnym do szkolnictwa
o charakterze ogólnym. Opisane zostały jej metody, organizacja oraz wyniki pilotażowych badań
jakościowych i ilościowych, które przeprowadzono w ramach eksperymentu w Szkole Podstawowej
nr 162 w Krakowie. Aby zweryfikować trafność i rzetelność stworzonych sposobów odkrywania zdolności
uczniów oraz sprawdzić ich użyteczność dla nauczyciela, podjęto badania o charakterze podłużnym
(longitudinalnym) 26 uczniów klasy I. Ogólnie po trzech latach programu zaobserwowano wzrost
w zakresie większości uzyskanych przez dzieci wyników. Zauważono, że w stosunku do sytuacji w klasie
pierwszej, uczniowie w klasie trzeciej byli także bardziej zmotywowani i zainteresowani zadaniami.
Dokonana analiza wskazuje, że w szkole jest zatem możliwa kompleksowa diagnoza zdolności uczniów
a realizowane zajęcia pozwalały na optymalizację procesu uczenia się. Dla nauczycieli program może
stanowić inspirację do wstępnych badań, punkt wyjścia do bardziej specjalistycznego odkrywania zdolności
swoich wychowanków. Wymaga on jednak przygotowania nauczycieli i środowiska szkolnego do
wymogów tej strategii. The article is dedicated to the characteristic of primary education pupil’s abilities and to environmental
determinants of their development. It familiarizes readers with the problems of traditional and modern
means of understanding, diagnosing and supporting abilities as well as with correlations between
abilities and categories of creativity and wisdom. The way of understanding the abilities – child’s intelligences
is arranged in substantial and structural range by H. Gardner’s Multiple Intelligences (MI)
theory. The author’s strategy “How to discover and support child’s abilities” constitutes the proposal
for transferring rules and specificity of perspective of working with a gifted pupil to education of general
character. It contains presentation of the methods, organization and results of initial qualitative
and quantitative investigations that were conducted within the frame of experiment in one of primary
schools located in Cracow. In order to verify accuracy and reliability of created means of pupils’ discovering
ability as well as to check their usability for teachers, there were conducted researches of longitudinal
character for 26 children from class 1. After three years of program application information was
collected from the teacher and the effects were measured in the scale of the whole class and individual
progress made by pupils. In general, after program completion there was observed the increase in most
obtained results by children. It was also noticed that in comparison with the situation in the 1st class,
pupils from the 3rd class were better motivated and more interested in exercises. Conducted analysis
indicates that complex diagnosis of pupils’ abilities is possible at school and the realized activities made
it possible to optimize the learning process. For teachers the program may constitute inspiration for
further researches, point of entry to more specialist discovering of children’s abilities, but it requires
preparation of teachers and school environment for such a strategy.