Poznawanie przyrody przez dzieci w młodszym wieku szkolnym
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Paśko, Ingrid
Źródło: Aktywność poznawcza i działaniowa dzieci w badaniach pedagogicznych / pod redakcją naukową Krzysztofa Kraszewskiego i Ingrid Paśko. - Kraków : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, 2016. - S. 207-213
Język: pl
Słowa kluczowe:
poznawanie przyrodypytania
dzieci w młodszym wieku szkolnym
eksperymenty przyrodnicze
exploring of nature
questions
children in the early school age
natural experiments
Data: 2016
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
Podstawą poznawania i przekształcania świata przyrody jest aktywność dziecka realizowana głównie
przez odkrywanie, badanie i tworzenie. Czynności badawcze i twórcze, jakie wyłaniają się w kontekście
nowych bodźców i sytuacji, zaspokajają potrzeby poznawcze dziecka w młodszym wieku szkolnym.
Poprzez odkrywanie i badanie rzeczywistości przyrodniczej dziecko zdobywa materiał do tworzenia
wyobrażeń i pojęć, konstruuje wiedzę o przyrodzie. W artykule przedstawiono istotę procesu poznania
przyrody oraz wyniki badań odnoszące się do rozumienia i wyjaśniania związków i zależności zachodzących
między obiektami, zjawiskami i procesami przyrodniczymi przez uczniów klas początkowych,
w wyniku prowadzenia prostych doświadczeń i eksperymentów przyrodniczych. The basis of learning and transformation of the natural world is the child’s activity, which can be carried
out mainly by the discovery, exploration and creation. Creative activities satisfy the child in the early
school age. Through the discovery and exploration of nature the child gets the material to create ideas
and concepts, constructs knowledge about nature. The article presents the essence of cognition of nature
as well as results of research related to understanding and explaining the relationships observed in
nature by primary schools students.