Humor i śmiech w edukacji
View/ Open
Author:
Zadęcka-Cekiera, Anna
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Aktywność poznawcza i działaniowa dzieci w badaniach pedagogicznych / pod redakcją naukową Krzysztofa Kraszewskiego i Ingrid Paśko. - Kraków : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, 2016. - S. 391-397
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
humorśmiech
edukacja
nauczyciel
uczeń
techniki
sposoby
zasady
humour
laughter
education
teacher
student
techniques
ways
rules
Date: 2016
Metadata
Show full item recordAbstract
Celem artykułu jest ukazanie roli i śmiechu w edukacji, poszerzenie wiadomości na ten temat. Omówiono
możliwości wykorzystania humoru w nauczaniu i wychowaniu. Przedstawione zostały wyniki badan
własnych. W procesie dydaktyczno-wychowawczym uczeń może występować jako nadawca i odbiorca
komizmu. W pierwszym przypadku dziecko jest humorystą, autorem śmiesznych wypowiedzi. Badania
własne wiążą się z perspektywą nadawczą. Jako materiał do analizy posłużyły pisemne wypowiedzi
uczniów klas II i III szkoły podstawowej. Analiza zebranych tekstów przekonuje, że humor, komizm
są obecne w języku badanych. Humor dynamizuje zachowania komunikacyjne uczniów, mobilizuje do
wnikliwej obserwacji siebie i otoczenia. Inspiruje także do otwartości w ujawnianiu postaw, a przede
wszystkim uaktywnia postawy twórcze, umożliwia różnorodność, pomysłowość, nowość. The aim of this article is to show the role of humour and laughter in education as well as expansion
of knowledge on this subject. Possibilities of using humour in teaching and education have been discussed.
The results of own research have been presented. In the didactic and educational process, student
may act as a sender and recipient of humour. In the first case the child is a humorist, the author of
funny expressions. Own research are related to the sender’s perspective. Written statements of students
attending to second and third classes of primary school were used as material for analysis. Analysis of
the collected texts proves that humour and comedy are present in the language of subjects. Humour
dynamizes student’s communication behaviours, mobilizes them to penetrating observation of each
other and the environment. It also inspires openness in attitude expression, and it especially animates
creative attitudes, allows for diversity, ingenuity and novelty.