Biografie edukacyjne wybitnych muzyków
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Kowalska, Monika
Promotor:
Czaja-Chudyba, Iwona
Korzeniowski, Adam
Szkolak-Stępień, Anna
Język: pl
Słowa kluczowe:
biografia edukacyjnawybitny
muzyk
zdolności
edukacja
educational biography
outstanding
musician
abilities
education
Data: 2024-01-10
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Pedagogiki i Psychologii. Rozprawa doktorska - promotorzy: dr hab. Iwona Czaja-Chudyba, prof UP; prof. zw. dr hab. Adam Korzeniowski; promotor pomocniczy: dr hab. Anna Szkolak-Stępień, prof. UP.Streszczenie
Celem pracy była wielowymiarowa analiza biografii wybitnych muzyków, precyzacja czym jest wybitność muzyczna oraz
poznanie warunków sprzyjających osiąganiu tego statusu. Przedmiotem badań uczyniono doświadczenia biograficzne
wybitnie uzdolnionych muzyków. Dysertacja została umiejscowiona w paradygmacie jakościowym z wykorzystaniem metody
biograficznej, częściowo ustrukturyzowanego wywiadu z 11 muzykami. W pracy odniesiono się do teoretycznych
koncepcji rozumienia i odczytywania biografii oraz specyfiki i funkcji biografii edukacyjnej (Dubas, Czerniawska,
Mendecka), a także do czynników warunkujących wybitność muzyczną (Manturzewska, Chruszczewski, Jemielnik, Wagner).
Badania własne wyróżniły: przestrzenie uczenia się (formalne, nieformalne i pozaformalne), współkompozytorów
edukacji wybitnych, a także sposoby przeżywania wybitności muzycznej. Do opisu biograficznych doświadczeń
zastosowano kategorie muzyczne, wykorzystując metaforę życiorysu jako utworu, podróży oraz partytury. Takie ujęcie
trajektorii losów narratorów pozwoliło na identyfikację pojęcia wybitności muzycznej w dyskursie społeczno-kulturowym, co pośrednio może służyć uświadomieniu nauczycielom ważności czynników mogących wspierać osoby o
wybitnych uzdolnieniach muzycznych, a także sprzyjać optymalizowaniu warunków do ich rozwoju. The aim of the work was a multidimensional analysis of the biographies of outstanding musicians, specifying what
musical excellence is and learning about the conditions conducive to achieving this status. The biographical
experiences of exceptionally talented musicians were the subject of the research. The dissertation was placed in a
qualitative paradigm using the biographical method, a semi-structured interview with 11 musicians. The paper
refers to the theoretical concepts of understanding and reading biography as well as the specificity and function
of educational biography (Dubas, Czerniawska, Mendecka), as well as the factors determining musical excellence
(Manturzewska, Chruszczewski, Jemielnik, Wagner). Own research distinguished: learning spaces (formal, informal and
non-formal), outstanding composers of education, as well as ways of experiencing musical excellence. To describe
the biographical experiences, musical categories were used, using the metaphor of a biography as a work, a journey,
and a score. Such an approach to the trajectory of the storytellers' fate allowed for the identification of the
concept of musical excellence in the socio-cultural discourse, which indirectly may serve to make teachers
aware of the importance of factors that can support people with outstanding musical talents, and also contribute to
optimizing the conditions for their development.