• polski
    • English
  • English 
    • polski
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Rozprawy Doktorskie
  • Rozprawy doktorskie (2015- ) - dostęp ograniczony
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Rozprawy Doktorskie
  • Rozprawy doktorskie (2015- ) - dostęp ograniczony
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Biografie edukacyjne wybitnych muzyków

Thumbnail
View/Open
rozprawa doktorska (3.231Mb)
Author:
Kowalska, Monika
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-advisor:
Czaja-Chudyba, Iwona
Korzeniowski, Adam
Szkolak-Stępień, Anna
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
biografia edukacyjna
wybitny
muzyk
zdolności
edukacja
educational biography
outstanding
musician
abilities
education
Date: 2024-01-10
Metadata
Show full item record
Description:
Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Pedagogiki i Psychologii. Rozprawa doktorska - promotorzy: dr hab. Iwona Czaja-Chudyba, prof UP; prof. zw. dr hab. Adam Korzeniowski; promotor pomocniczy: dr hab. Anna Szkolak-Stępień, prof. UP.
Abstract
Celem pracy była wielowymiarowa analiza biografii wybitnych muzyków, precyzacja czym jest wybitność muzyczna oraz poznanie warunków sprzyjających osiąganiu tego statusu. Przedmiotem badań uczyniono doświadczenia biograficzne wybitnie uzdolnionych muzyków. Dysertacja została umiejscowiona w paradygmacie jakościowym z wykorzystaniem metody biograficznej, częściowo ustrukturyzowanego wywiadu z 11 muzykami. W pracy odniesiono się do teoretycznych koncepcji rozumienia i odczytywania biografii oraz specyfiki i funkcji biografii edukacyjnej (Dubas, Czerniawska, Mendecka), a także do czynników warunkujących wybitność muzyczną (Manturzewska, Chruszczewski, Jemielnik, Wagner). Badania własne wyróżniły: przestrzenie uczenia się (formalne, nieformalne i pozaformalne), współkompozytorów edukacji wybitnych, a także sposoby przeżywania wybitności muzycznej. Do opisu biograficznych doświadczeń zastosowano kategorie muzyczne, wykorzystując metaforę życiorysu jako utworu, podróży oraz partytury. Takie ujęcie trajektorii losów narratorów pozwoliło na identyfikację pojęcia wybitności muzycznej w dyskursie społeczno-kulturowym, co pośrednio może służyć uświadomieniu nauczycielom ważności czynników mogących wspierać osoby o wybitnych uzdolnieniach muzycznych, a także sprzyjać optymalizowaniu warunków do ich rozwoju.
 
The aim of the work was a multidimensional analysis of the biographies of outstanding musicians, specifying what musical excellence is and learning about the conditions conducive to achieving this status. The biographical experiences of exceptionally talented musicians were the subject of the research. The dissertation was placed in a qualitative paradigm using the biographical method, a semi-structured interview with 11 musicians. The paper refers to the theoretical concepts of understanding and reading biography as well as the specificity and function of educational biography (Dubas, Czerniawska, Mendecka), as well as the factors determining musical excellence (Manturzewska, Chruszczewski, Jemielnik, Wagner). Own research distinguished: learning spaces (formal, informal and non-formal), outstanding composers of education, as well as ways of experiencing musical excellence. To describe the biographical experiences, musical categories were used, using the metaphor of a biography as a work, a journey, and a score. Such an approach to the trajectory of the storytellers' fate allowed for the identification of the concept of musical excellence in the socio-cultural discourse, which indirectly may serve to make teachers aware of the importance of factors that can support people with outstanding musical talents, and also contribute to optimizing the conditions for their development.
 
URI
http://hdl.handle.net/11716/12678
Collections
  • Rozprawy doktorskie (2015- ) - dostęp ograniczony
  • Rozprawy doktorskie (WP)

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image