Haptyczne doświadczania historyka sztuki. Obiekt/obraz industrialny Gerarda Kwiatkowskiego
View/ Open
Author:
Stano, Bernadeta
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 363, Studia de Arte et Educatione 16 (2021), s. [26]-39
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
haptycznośćgrupa nowohucka
kolaż
malarstwo materii
Gerard Kwiatkowski
Date: 2021
Metadata
Show full item recordAbstract
W tekście analizie poddany zostaje obraz Gerarda Kwiatkowskiego Bez tytułu, przechowywany w Centrum Sztuki Galeria
EL w Elblągu. Autorka wskazuje na jego warstwę materialną, która wiąże go z techniką kolażu, szczególnie z taką
jego formą, jaką zainicjowali kubiści oraz z nurtem malarstwa materii ze względu na ujawniającą się w nim pochwałę
środowiska industrialnego. Ponadto przygląda się różnym momentom rozwoju historii sztuki, podkreślając znaczenie
dotyku w recepcji dzieła sztuki. Inspiracją do napisania tego tekstu była IX Międzynarodowa Konferencja
Szkoleniowo-Naukową z cyklu „Psychiatria i Sztuka”, zorganizowana przez prof. Grażynę Borowik na Uniwersytecie
Pedagogicznym w Krakowie w 2018 roku, pod hasłem Dlaczego kolaż?