Świadkowie, ofiary, mściciele. Żydowscy bohaterowie w niemieckich i austriackich filmach o procesach zbrodniarzy wojennych na przykładzie Murer: Anatomia procesu i Labiryntu kłamstw
Author:
Wesołowska, Olga
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 363, Studia de Arte et Educatione 16 (2021), s. [66]-84
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
komparatystykaŻydzi
kino austriackie
kino niemieckie
polityka pamięci
Date: 2021
Metadata
Show full item recordAbstract
Artykuł podejmuje problematykę kreowania wizerunku żydowskich protagonistów w filmach Labirynt kłamstw (Im
Labirynth des Schweigens, 2014, reż. Giulio Ricciarelli) oraz Murer: Anatomia procesu (Murer: Anatomie des
Prozesses, 2018, reż. Christian Frosch). Podstawowym celem badawczym jest tu wskazanie strategii, z jakich
korzystają twórcy tych dzieł w procesie kodowania żydowskości. Refleksji poddane zostają także motywy i role
przypisywane żydowskim postaciom. Materiał badawczy stanowią współczesne produkcje z Austrii oraz Niemiec.
Komparatystyczna analiza umożliwia podjęcie refleksji nad tym, na ile odmienna polityka pamięci i przebieg
rozliczeń z nazistowską przeszłości wpływają na filmowe wizerunki Żydów.