Zagubione wartości – mądrość, krytycyzm i refleksyjność w podręcznikach do edukacji wczesnoszkolnej
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Czaja-Chudyba, Iwona
Źródło: Wizja świata - wizja dziecka w przestrzeni podręczników do edukacji wczesnoszkolnej / redakcja naukowa Iwona Czaja-Chudyba, Bożena Pawlak, Jovita Vaškevìč-Buś. - Kraków : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, 2017. - S. [12]-26
Język: pl
Słowa kluczowe:
mądrośćkrytycyzm
refleksyjność
podręcznik
wisdom
criticism
reflectiveness
texbook
Data: 2017
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
W artykule zostały poruszone problemy roli podręczników we wprowadzaniu dziecka w świat
mądrości, przede wszystkim za cel postawiono sobie ujawnienie rodzaju oraz częstości aktywizowania
i opisywania w podręcznikach kategorii związanych z procesem zdobywania mądrości:
z nabywaniem wiedzy, refleksyjnością i krytycyzmem. Przyjętym sposobem opisu była
krytyczna analiza kontekstu oraz treści przekazu werbalnego i niewerbalnego podręczników
edukacji wczesnoszkolnej, a także reinterpretacja jego sensu. Jako reprezentatywne wybrano
trzy podręczniki: Elementarz M. Falskiego, promujący mądrość ludzi pracy i pomocnych dorosłych,
Wesoła szkoła i przyjaciele – przedstawiający „optymistyczną” mądrość świata przyrody
oraz baśni oraz Nasz elementarz z wizją społeczeństwa wiedzy i „mądrości wykształconych
ekspertów”. W konkluzji refleksji i interpretacji wizji świata prezentowanej przez autorów wybranych
podręczników należy stwierdzić, iż mimo znaczącej poprawy na przestrzeni dziesięcioleci
nadal niewielu twórców podręczników przywiązuje znaczenie do pielęgnowania refleksyjności,
mądrości oraz konstruktywnego krytycyzmu i wprowadzania ich w życie dziecka. The chapter raises the problems of textbooks role in introducing a child into the world
of wisdom and the major aim was to reveal the type and frequency of stimulating and
describing categories connected with the process of acquiring the wisdom: knowledge,
reflectiveness and criticism. Accepted method of description was the critical analysis of the
context and contents of verbal and non-verbal source of early-education textbooks as well
as re-interpretation of its sense. As a representative there were chosen three textbooks:
“Primer / Elementarz” by M. Falski, promoting the wisdom of workers and assistant adults,
“Happy school and friends / Wesoła szkoła i przyjaciele” – presenting “optimistic” wisdom
of the nature and tales as well as “Our primer / Nasz elementarz” with the vision of society of
knowledge and “wisdom of educated experts”. In conclusion of reflection and interpretation
over the vision of world presented by authors of selected analyzed textbooks it should be
stated that despite significant improvement throughout decades still few textbooks authors
pay attention to cultivate reflectiveness, wisdom and constructive criticism as well as
introducing them into child life.