Humor w podręcznikach szkolnych
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Zadęcka-Cekiera, Anna
Źródło: Wizja świata - wizja dziecka w przestrzeni podręczników do edukacji wczesnoszkolnej / redakcja naukowa Iwona Czaja-Chudyba, Bożena Pawlak, Jovita Vaškevìč-Buś. - Kraków : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, 2017. - S. [88]-96
Język: pl
Słowa kluczowe:
humorkomizm
wiersze
podręczniki
humor
comic qualities
poems
textbook
Data: 2017
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
W artykule poddano analizie wybrany zestaw podręczników pod kątem obecności w nim treści
humorystycznych. Omówione zostały wiersze, w których humor, komizm są najistotniejszymi
cechami tych utworów. Autorzy wierszy stosują paidialne struktury języka: rymy, nagromadzenie
podobnych brzmień, wyliczanki, gry słowne, frazeologizmy, korzystają z przysłów.
Twórcy ukazują wyraziste kreacje bohaterów i groteskowo-komiczne sytuacje. Ośmieszają
negatywne cechy bohaterów, stosują wyolbrzymienia, przesadę, antropomorfizację. Opowiadają
historie „na opak”, stosują kontrast wyglądu, charakterów, postaci, demaskują absurd.
Elementy satyryczne łączą się w utworach z elementami wychowawczymi. In the presented article the author has presented a set of textbooks selected from the point
of view of presence of humoristic contents. The poems for which humor and comic qualities
are the most distinctive features have been discussed. The authors of the poems in question
use paidial (play on words) structures of the language: rhymes, aggregation of similar sounds,
counting-out rhymes, puns (paronomasia), idiomatic expressions, proverbs (sayings). The
authors present expressive creation of the heroes and grotesque-comic situations. They
ridicule the negative features of their heroes, apply exaggeration, affectation, anthropomorphism.
They tell the stories in an “awry way” and apply contrast outlook, characters, debunk
absurd. In these compositions under discussion the satirical elements are merged with educational
ones.