• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Wydział Pedagogiki i Psychologii (WP)
  • Monografie / Rozdziały (WP)
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Wydział Pedagogiki i Psychologii (WP)
  • Monografie / Rozdziały (WP)
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Humor w podręcznikach szkolnych

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
Humor w podręcznikach... (270.2KB)
Autor:
Zadęcka-Cekiera, Anna
Źródło: Wizja świata - wizja dziecka w przestrzeni podręczników do edukacji wczesnoszkolnej / redakcja naukowa Iwona Czaja-Chudyba, Bożena Pawlak, Jovita Vaškevìč-Buś. - Kraków : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, 2017. - S. [88]-96
Język: pl
Słowa kluczowe:
humor
komizm
wiersze
podręczniki
humor
comic qualities
poems
textbook
Data: 2017
Metadata
Pokaż pełny rekord
Streszczenie
W artykule poddano analizie wybrany zestaw podręczników pod kątem obecności w nim treści humorystycznych. Omówione zostały wiersze, w których humor, komizm są najistotniejszymi cechami tych utworów. Autorzy wierszy stosują paidialne struktury języka: rymy, nagromadzenie podobnych brzmień, wyliczanki, gry słowne, frazeologizmy, korzystają z przysłów. Twórcy ukazują wyraziste kreacje bohaterów i groteskowo-komiczne sytuacje. Ośmieszają negatywne cechy bohaterów, stosują wyolbrzymienia, przesadę, antropomorfizację. Opowiadają historie „na opak”, stosują kontrast wyglądu, charakterów, postaci, demaskują absurd. Elementy satyryczne łączą się w utworach z elementami wychowawczymi.
 
In the presented article the author has presented a set of textbooks selected from the point of view of presence of humoristic contents. The poems for which humor and comic qualities are the most distinctive features have been discussed. The authors of the poems in question use paidial (play on words) structures of the language: rhymes, aggregation of similar sounds, counting-out rhymes, puns (paronomasia), idiomatic expressions, proverbs (sayings). The authors present expressive creation of the heroes and grotesque-comic situations. They ridicule the negative features of their heroes, apply exaggeration, affectation, anthropomorphism. They tell the stories in an “awry way” and apply contrast outlook, characters, debunk absurd. In these compositions under discussion the satirical elements are merged with educational ones.
 
URI
http://hdl.handle.net/11716/12837
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • Monografie / Rozdziały (WP)

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image