• polski
    • English
  • English 
    • polski
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Wydział Pedagogiki i Psychologii (WP)
  • Monografie / Rozdziały (WP)
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Wydział Pedagogiki i Psychologii (WP)
  • Monografie / Rozdziały (WP)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Humor w podręcznikach szkolnych

Thumbnail
View/Open
Humor w podręcznikach... (270.2Kb)
Author:
Zadęcka-Cekiera, Anna
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Wizja świata - wizja dziecka w przestrzeni podręczników do edukacji wczesnoszkolnej / redakcja naukowa Iwona Czaja-Chudyba, Bożena Pawlak, Jovita Vaškevìč-Buś. - Kraków : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, 2017. - S. [88]-96
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
humor
komizm
wiersze
podręczniki
humor
comic qualities
poems
textbook
Date: 2017
Metadata
Show full item record
Abstract
W artykule poddano analizie wybrany zestaw podręczników pod kątem obecności w nim treści humorystycznych. Omówione zostały wiersze, w których humor, komizm są najistotniejszymi cechami tych utworów. Autorzy wierszy stosują paidialne struktury języka: rymy, nagromadzenie podobnych brzmień, wyliczanki, gry słowne, frazeologizmy, korzystają z przysłów. Twórcy ukazują wyraziste kreacje bohaterów i groteskowo-komiczne sytuacje. Ośmieszają negatywne cechy bohaterów, stosują wyolbrzymienia, przesadę, antropomorfizację. Opowiadają historie „na opak”, stosują kontrast wyglądu, charakterów, postaci, demaskują absurd. Elementy satyryczne łączą się w utworach z elementami wychowawczymi.
 
In the presented article the author has presented a set of textbooks selected from the point of view of presence of humoristic contents. The poems for which humor and comic qualities are the most distinctive features have been discussed. The authors of the poems in question use paidial (play on words) structures of the language: rhymes, aggregation of similar sounds, counting-out rhymes, puns (paronomasia), idiomatic expressions, proverbs (sayings). The authors present expressive creation of the heroes and grotesque-comic situations. They ridicule the negative features of their heroes, apply exaggeration, affectation, anthropomorphism. They tell the stories in an “awry way” and apply contrast outlook, characters, debunk absurd. In these compositions under discussion the satirical elements are merged with educational ones.
 
URI
http://hdl.handle.net/11716/12837
Collections
  • Monografie / Rozdziały (WP)

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image