• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Wydział Pedagogiki i Psychologii (WP)
  • Monografie / Rozdziały (WP)
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Wydział Pedagogiki i Psychologii (WP)
  • Monografie / Rozdziały (WP)
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Dziwny jest ten świat, czyli o wizji świata w zadaniach matematycznych

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
Dziwny jest ten świat... (9.341MB)
Autor:
Nawolska, Barbara
Żądło-Treder, Joanna
Źródło: Wizja świata - wizja dziecka w przestrzeni podręczników do edukacji wczesnoszkolnej / redakcja naukowa Iwona Czaja-Chudyba, Bożena Pawlak, Jovita Vaškevìč-Buś. - Kraków : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, 2017. - S. [97]-107
Język: pl
Słowa kluczowe:
zadanie tekstowe
zadania realistyczne
zadania praktyczne
text assignment
realistic assignment
practical assignment
Data: 2017
Metadata
Pokaż pełny rekord
Streszczenie
Wśród zadań zawartych w podręcznikach do matematyki elementem dominującym są zadania tekstowe. Poprzez pryzmat zadań dziecko tworzy sobie wizję świata. Jaka jest ta wizja, zależy od treści zadań. Jeśli ta treść jest realistyczna i zgodna z doświadczeniami dzieci, to obraz świata jest właściwy, a matematyka jest narzędziem opisywania i poznawania tego świata oraz czynienia go sobie bardziej bliskim i przyjaznym. Jeżeli świat pokazywany w zadaniach jest wypaczony, jest niezgodny z wiedzą i doświadczeniami dzieci, to dziecko uczy się, że matematyka nie ma żadnego zastosowania w rzeczywistości. Jest więc niepotrzebnym tworem. Zatem czy warto się uczyć czegoś, co nikomu nie jest potrzebne? Niniejszy artykuł stanowi analizę zadań wybranych z podręczników pod kątem ich realizmu i praktycznego zastosowania, a tym samym wizji świata, jaką dziecko sobie tworzy, rozwiązując te zadania.
 
Among the assignments included in the math coursebooks the dominating element are the text exercises. Looking at the assignments, the child creates the view of the world, and what is this view depends on the content. If the content is realistic and compatible with child’s experiences, the view is correct, and math is a tool to describe and get to know it, as well as making it closer and more friendly. If the view of the world showed in the assignments is warped, it is incompatible with the knowledge and children’s experiences, and the child learns that mathematics doesn’t have application in reality. Mathematics seems to be an unnecessary composition. Is it worth to learn something that is not needed? The article analyses mathematics text assignments chosen from the coursebook, focusing on realism and practical application, as well as the world that is created in child’s mind when solving the task.
 
URI
http://hdl.handle.net/11716/12838
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • Monografie / Rozdziały (WP)

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image