Dziwny jest ten świat, czyli o wizji świata w zadaniach matematycznych
View/ Open
Author:
Nawolska, Barbara
Żądło-Treder, Joanna
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Wizja świata - wizja dziecka w przestrzeni podręczników do edukacji wczesnoszkolnej / redakcja naukowa Iwona Czaja-Chudyba, Bożena Pawlak, Jovita Vaškevìč-Buś. - Kraków : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, 2017. - S. [97]-107
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
zadanie tekstowezadania realistyczne
zadania praktyczne
text assignment
realistic assignment
practical assignment
Date: 2017
Metadata
Show full item recordAbstract
Wśród zadań zawartych w podręcznikach do matematyki elementem dominującym są zadania
tekstowe. Poprzez pryzmat zadań dziecko tworzy sobie wizję świata. Jaka jest ta wizja, zależy
od treści zadań. Jeśli ta treść jest realistyczna i zgodna z doświadczeniami dzieci, to obraz
świata jest właściwy, a matematyka jest narzędziem opisywania i poznawania tego świata oraz
czynienia go sobie bardziej bliskim i przyjaznym. Jeżeli świat pokazywany w zadaniach jest
wypaczony, jest niezgodny z wiedzą i doświadczeniami dzieci, to dziecko uczy się, że matematyka
nie ma żadnego zastosowania w rzeczywistości. Jest więc niepotrzebnym tworem. Zatem
czy warto się uczyć czegoś, co nikomu nie jest potrzebne? Niniejszy artykuł stanowi analizę
zadań wybranych z podręczników pod kątem ich realizmu i praktycznego zastosowania, a tym
samym wizji świata, jaką dziecko sobie tworzy, rozwiązując te zadania. Among the assignments included in the math coursebooks the dominating element are the
text exercises. Looking at the assignments, the child creates the view of the world, and what is
this view depends on the content. If the content is realistic and compatible with child’s experiences,
the view is correct, and math is a tool to describe and get to know it, as well as making
it closer and more friendly. If the view of the world showed in the assignments is warped, it is
incompatible with the knowledge and children’s experiences, and the child learns that mathematics
doesn’t have application in reality. Mathematics seems to be an unnecessary composition.
Is it worth to learn something that is not needed? The article analyses mathematics text
assignments chosen from the coursebook, focusing on realism and practical application, as
well as the world that is created in child’s mind when solving the task.