Przydatność dydaktyczna podręcznika w edukacji przyrodniczej w opinii nauczycieli kształcenia zintegrowanego
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Paśko, Ingrid
Źródło: Wizja świata - wizja dziecka w przestrzeni podręczników do edukacji wczesnoszkolnej / redakcja naukowa Iwona Czaja-Chudyba, Bożena Pawlak, Jovita Vaškevìč-Buś. - Kraków : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, 2017. - S. [121]-135
Język: pl
Słowa kluczowe:
edukacja przyrodniczapodręcznik
funkcje dydaktyczne
environmental education
textbook
didactical functions
Data: 2017
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
W edukacji wczesnoszkolnej podręcznik jest środkiem dydaktycznym, który dostarcza
uczniom informacji, porządkuje ich wiedzę o świecie, kształtuje zainteresowania i różnorodne
umiejętności. W pracy dydaktyczno-wychowawczej nauczyciela istotne znaczenie ma
dobór podręcznika. Przy wyborze podręcznika nauczyciel powinien kierować się poziomem
i układem zawartych w nich informacji, ilustracji, ćwiczeń, zgodnością z podstawą programową,
atrakcyjnością prezentowanych treści. Znaczenie podręcznika w edukacji przyrodniczej
określają pełnione przez niego funkcje dydaktyczne. W artykule podjęto próbę oceny przydatności dydaktycznej
podręczników na poziomie wczesnoszkolnym, a szczególnie w edukacji
przyrodniczej pod kątem pełnionych przez nie funkcji. Cele i zadania edukacji przyrodniczej
stanowią wskaźnik w zakresie funkcji i struktury metodycznej, jaką powinien pełnić podręcznik
jako swoiste narzędzie pracy nauczyciela i dziecka. In early primary school education, a textbook is a didactic tool which supplies pupils with
information, systematizes their knowledge about the world, shapes their interests and various
skills. Choosing a right textbook is crucial for teacher’s didactical and pedagogical work.
When making a selection, teacher should evaluate the level and structure of contents, illustrations,
and exercises. Further, the alignment to curriculum, and attractiveness of the presented
information need to be considered. A significance of a textbook in the realm of environmental
education is determined by the didactical functions it fulfils. The article seeks to assess
a didactical usefulness of textbooks at the early primary school level, especially in regard with
environmental science textbooks and the didactical functions ascribed to them. The aims and
goals of environmental education are seen as indicators of functional and structural scope that
a textbook should cover as a particular working aid for both teachers and pupils.